Kvinna sitter i sin säng och gäspar
© Colourbox

Så undviker du att vakna på natten

Är du en av dem som ofta vaknar på natten? Läs här hur du sover gott utan avbrott!

18 april 2016 av Anja Bruneskjold

Även om du är så trött att du nästan somnar innan du lagt huvudet på kudden, kan det ändå hända att du vaknar flera gånger på natten. Och det är faktiskt ganska vanligt att man växlar mellan förhållandevis djup och lätt sömn när man sover.

Dock blir det problem när man vaknar helt och inte kan somna igen. Det kan påverka dig så att du nästkommande dag känner dig trött och utmattad.

Få en snygg Active Fit löparjacka + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

De här tre sakerna bör du undvika:

Stress påverkar sömnen negativt, vilket inte direkt är någon överraskning. Men om du är typen som grubblar och oroar dig mycket, kan du med fördel göra en att göra-lista med saker du ska göra under veckan. Det är ett enkelt och praktiskt sätt att rensa upp lite huvudet. Och så får du lättare att sova gott.

Alkohol gör dig först trött. Men i verkligheten stressar det kroppen och du får svårare att falla i djup sömn. Det kan därför vara en god idé att undvika alkohol om du vill vara pigg och klar i huvudet nästa dag. En enda öl eller ett glas vin påverkar sömnen mer än du tror!

Skärmen på din tv, din läsplatta eller mobil hjälper inte sömnen. Du har säkert hört det förut, men det blå ljuset från skärmen förvirrar hjärnan och påverkar produktionen av sömnhormonet melatonin negativt. Därför får du ännu svårare att somna om när du vaknar mitt i natten.

Kanske är du intresserad av