Kvinna gäspar. Blundar.
© iStock

Så tar du reda på om du får nog med sömn

Det är inget konstigt att vara trött på jobbet, när man hämtar barnen, lagar mat, osv. Men inte konstant. Får du den sömn du behöver? Läs mer här.

20 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Det kan hända att de mörka ringarna runt ögonen är mörkare än vanligt. Du kan också känns dig svag och vara sugen på godis och annat sött. Men det är inte normalt att känna så hela tiden. Om så är fallet, beror det sannolikt på att du inte sover tillräckligt.

Enligt National Sleep Foundation ska en vuxen i genomsnitt sova mellan 7 och 9 timmar varje natt – något som inte alla lyckas med.

Sömnbrist kan leda till diabetes, övervikt och depression – speciellt om du sover vid oregelbundna tider. Det gäller både när du går och lägger dig och när du ska upp igen.

Typiska symptom på att du sover alldeles för lite:

1. Du är konstant hungrig – mest sugen på att småäta onyttiga saker.

2. Du kan inte koncentrera dig – OCH du har mentalt svårt att följa ett samtal.

3. Du har plötsligt mycket svårt att fatta beslut.

4. Din tidsuppfattning ändrar sig och allt tar mycket längre tid.

5. Det känns inte bra att köra bil.

6. Din finmotorik påverkas negativt.

7. Du måste plötsligt koncentrera dig när du t ex går i trappor. Och det kan du nästan inte göra, för du är alldeles för trött.

8. Dina känslor sitter utanpå kroppen. Både de positiva och de negativa. Och plötsligt gråter du över saker du inte brukar gråta över. T ex filmscener som normalt inte påverkar dig.

9. Du är ofta sjuk.

10. Din syn påverkas negativt – det beror på att musklerna i ögat är trötta.

11. Din hud är full av sår och orenheter – den ser generellt osund ut.

Kanske är du intresserad av