Par ligger i sängen. Mannen sover, kvinnan är vaken och ser inte glad ut.
© Colourbox

Så slipper du snarkandet

Prova de här 4 tipsen för en bättre nattsömn.

2 september 2016 av Anja Bruneskjold

Snarkande kan verkligen vara irriterande! Och en som snarkar kan faktiskt få sömnen så förstörd att det även förstör nästa dag.

Många snarkar. Och det är helt normalt. Ofta betyder det inget, men i vissa fall kan det vara mer allvarligt. Lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att både slippa oljudet och en förstörd nattsömn.

Kanske väger du för mycket

Det är mycket olika, men många som snarkar är överviktiga – eller har för mycket fett på kroppen. För överviktiga kan det vara vanskligt att andas ordentligt när man sover. Och det gör alltså att man börjar snarka. En generell livsstilsförändring kan högst sannolikt hjälpa dig att bli av med snarkandet. 

Drick mycket vatten

Om du inte dricker tillräckligt med vätska under dagen, blir din hals snabbt torr och skrovlig. Se speciellt till att dricka ordentligt innan du går och lägger dig – ditt snarkande förstör sömnen mer än ett nattligt toalettbesök.

Undvik glass och kalla drycker

Du känner kanske att det tjocknar i halsen när du äter eller eller dricker något mycket kallt? Eller om du häller en skvätt mjölk i kaffet? Mejeriprodukter och kalla drycker kan bilda slem i halsen – och det påverkar ditt snarkande. Och din nattsömn. Innan sängdags är det alltså en dålig idé.

Hitta rätt sovställning

Det finns många bud på vad som är den bästa sovställningen. Faktum är dock att de som sover på ryggen eller magen har större tendens till att snarka. Du kan med fördel försöka att sova på sidan – det kommer garanterat få dig att snarka mindre.

Kanske är du intresserad av