Sömnbehov – kvinna ligger sömnlös i sängen
Sömnbehov.

Är du orolig över att ligga sömnlös? Kolla här hur mycket sömn du egentligen behöver.

Hur mycket sömn behöver man egentligen?

Måste man sova åtta timmar per natt? Eller kan jag klara mig med sex timmar? Och hur är det med barn och tonåringar – hur mycket sömn behöver de ha? Få koll på allt här.

25 september 2017

Ditt sömnbehov är individuellt och svänger mellan 6 och 9 timmar för vuxna – med ett snitt på 7,5 timmar. Generellt minskar sömnbehovet med åldern. Kolla här i schemat hur många timmars sömn vi i snitt behöver varje natt. 

Så många timmars sömn behöver vi:

 

Alder

Søvnbehov

  Nyfødte Op til 18 timer  
  1-12 mdr. 14-18 timer  
  1-3 år 12-15 timer  
  3-5 år 11-13 timer  
  5-12 år 9-11 timer  
  Teenagere 9-10 timer  
  Voksne 7-8 timer  
  Ældre 6-7 timer  


Sömntabellen visar hur mycket sömn vi i snitt behöver för att kroppen ska få återhämtning och hjärnan ska hinna rensa ut, så att vi känner oss pigga och utvilade dagen efter.

Men sömnbehovet varierar från person till person så siffrorna är bara en indikation. Och du behöver inte få panik om du inte sover det antal timmar som står i schemat.

Hur många timmar behöver DU sova?

Generellt kan man säga att du sover tillräckligt om du inte somnar eller känner dig trött under dagen eller tidigt på kvällen. Och du får inte nog med sömn om så är fallet.

Ditt sömnbehov kan också variera beroende på vad du gör under dagen, t ex om du gör någon fysisk aktivitet eller mentalt utmanande uppgifter. Om du är sjuk behöver du också mer sömn.

Men om du känner dig utvilad även om du bara har sovit i 6 timmar så har du sannolikt sovit tillräckligt. Och det omvända gäller om du sovit 8 timmar men ändå känner dig trött: Då får du antingen för lite sömn – eller så är din sömn för ytlig.

Trötthet kan också vara symptom på andra saker så kontakta din läkare om du är orolig.

Testa ditt sömnbehov

Om du har möjlighet att sova ostört 5 dagar i sträcka, kan du själv testa ditt individuella sömnbehov. Så här gör du:

1. Se till att inte göra något som kan störa din sömn (t ex kvällskaffe, mycket alkohol eller ljud utifrån).

2. Gå och lägg dig i vanlig tid.

3. Sov tills du vaknar av dig själv – det vill säga utan att sätta klockan på ringning!

4. Notera hur länge du har sovit.

5. Upprepa i ca 5 dagar – eller tills du börjar vakna vid samma tid.

Resultat: De första 2–3 dagarna kommer du – om du lider av sömnunderskott – förmodligen att sova längre än du behöver. Men därefter kommer din kropp att vakna när den har sovit klart. Ditt sömnbehov är alltså de antal timmar som du sover under de sista dagarna av testet.

Var uppmärksam på att testet kräver att du inte är inne i en period av stress, oro eller annat som gör att du har svårt att somna eller vaknar flera gånger under natten.

Kanske är du intresserad av