Kvinna sover sig ner i vikt.
© iStock

Gå ner i vikt medan du sover

Det finns många bra saker med en god nattsömn. Viktminskning är en av dem. Se här själv.

2 juli 2017 av Irene Brøndum

6 tips som gör dig smalare medan du sover

En god nattsömn är avgörande för din hälsa, prestationsförmåga och ditt humör. Men timmarna under täcket är faktiskt även viktiga för din vikt. Minus på sömnkontot ger lätt plus på badrumsvågen. Tvärtom kan du också sova dig smalare. Vi hjälper dig att hitta rätt metod.

3 tips: Sov dig smalare med rätt förberedelser

Träna utomhus

Kom ut i friska luften under dagen, även när du motionerar. När du får massor av dagsljus får du också bättre nattsömn och det är i sig bra för vikten.

Välj kvarg och keso

För att få i dig rejält med kasein innan du lägger dig – och därmed förbränna fler kalorier på natten – ska du välja följande livsmedel: keso, kvarg, mjölk och grekisk yoghurt.

Minska på kaffet

Drick inte kaffe på kvällen. Koffein verkar uppiggande och kan störa din sömn. Drick sista koppen senast på eftermiddagen eftersom koffeinet blir kvar länge i blodet. 

Vill du gå ner i vikt ännu snabbare? Kolla då in de här tipsen och knepen. 

3 tips: Bränn fett under täcket

Flytta väckarklockan

A-människor är över lag smalare och för att komma upp tidigt kan du ställa väckarklockan långt från sängen. Då måste du gå upp för att stänga av larmet. 

Sänk temperaturen

Ett svalt sovrum gör att du förbränner mer fett på natten eftersom kyla sti­mu­lerar de bruna fettcellerna. De har hög energiomsättning eftersom de producerar värme, vilket kostar kalorier.

Stäng ute allt ljus

Sov i ett helt mörkt sovrum – eller med sovmask. Försök visar att möss som utsätts för ljus på natten väger mer jämfört med möss som sover i mörker, trots identisk kost.

Har du svårt att somna? Det här rådet får dig att somna på mindre än 60 sekunder.

Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av