Kvinna med röd sömnmask ligger i sängen och ser irriterad och trött ut.

Du får liknande symptom av sömnbrist som du gör med alkohol.

© iStock

För lite sömn gör att du känner dig full

Det behövs inte mycket sömnbrist innan du märker effekten.

11 maj 2016 av Tine Sandorf

“Det tar inte många dagar med för lite sömn innan du beter dig som att du är full.”

Det säger Olivia Walch från University of Michigan som är en av medförfattarna till en stor studie om sovmönster efter att hon och hennes forskarkollegor har analyserat data från 100 olika nationer via en sömnapp på mobiltelefonen.

Sex timmars sömn är för lite

Anledningen till det hon kallar "funktionellt full" är att forskarna har upptäckt att övertrötthet kan ha den effekten.

“Mest skrämmande är att folk tror att de klarar sina uppgifter mycket bättre än vad de gör. Prestationen minskar, men föreställningen om prestationen minskar inte”, förklarar Walch i ett pressmeddelande på University of Michigans hemsida.

Men det är inte det enda överraskande tillkännagivandet. 

Det behövs nämligen inte mycket innan känslan av att man är full uppstår.

“Även om du sover sex timmar varje natt bygger du upp en sömnskuld”, säger Olivia Walch.

Sen läggdags orsakar sömnbrist

Studien visar en tendens att samhället styr när vi ska sova, medan den inre klockan styr när vi vaknar.

Det betyder allts att det med att man kommer sent i säng ofta är orsaken till sömnbrist eftersom det inte är möjligt att hämta in de minuterna på morgonen som man inte hann med under natten, menar forskarna bakom studien. 

Vil du kunna sova bättre? Få 6 effektiva sömnråd här.

Kanske är du intresserad av