Kvinna ligger och sover.

Håll dig under åtta timmars sömn om du vill undvika mardrömmar, menar experter.

© iStock

Du får mardrömmar av att sova länge

Ja, det är skönt att sova länge – men inte om du vaknar badandes i svett! Men så kan det bli om du sover till lunch.

24 september 2017 av Jeanette Linder

Äntligen är det lördag och du har längtat hela veckan efter att få sova ut riktigt länge. Det låter härligt, men dessvärre finns det en baksida med att sova långt in på förmiddagen. För blir det mer än nio timmars sömn så riskerar du att drömma fler mardrömmar, enligt en undersökning.

Experterna bad här 846 personer att svara på frågor om deras sömnvanor samt deras upplevelser av mardrömmar – både hur ofta de drömde mardrömmar och hur våldsamma de var. Resultatet visade på ett tydligt samband: De som sov fler än nio timmar per natt hade fler mardrömmar.

Förklaringen finns i de så kallade sömnstadierna. Din nattsömn består nämligen av de fyra faserna dåsig, lätt sömn, djup sömn och drömsömn. De går i cykler hela natten, men det skiljer sig åt hur mycket av de olika faserna som ingår i varje cykel.

Den första delen av natten lägger du mest tid på djupsömnen, där kroppen ”laddar batterierna”. I slutet på natten handlar det mer om drömsömnen, även kallad REM-sömn, som är viktig för att hjärnan ska kunna bearbeta dagens upplevelser och lagra information. Dessvärre är det också här som mardrömmarna uppstår, och enligt experterna är risken därför större att du ska vakna badandes i svett, ju längre du sover.

Lyckligtvis visar undersökningen också att dina mardrömmar inte blir värre av att sova längre – du får bara fler.

Källa: University of Oxford

Kanske är du intresserad av