Kvinna ligger och blundar i sängen och gäspar.
© Colourbox

Det första du ska göra när du vaknar på morgonen

Hör du också till dem som har svårt att gå upp på morgonen? Kanske glömmer du den här lilla saken?

27 september 2016 av Anja Bruneskjold

Om du också hör till den del av befolkningen som helst bara vill ligga kvar i sängen när väckarklockan ringer på morgonen, då ska du kanske testa det här lilla, men MYCKET underskattade knepet, som garanterat kommer att hjälpa dig upp. 

Du gör det säkert redan. Men kanske inte som det första du gör när du vaknar. Och du tänker säkert inte alls på hur stor betydelse det egentligen har. Du förvandlas inte från B- till A-människa, men det kommer definitivt hjälpa dig att komma upp mycket lättare. 

Det bästa du kan göra är att sträcka på dig ordentligt. Inte en halvtimme efter att du har vaknat – utan så snabbt som det bara går direkt efter att du öppnat ögonen. 

Du lurar kropp och hjärna

Det fungerar faktiskt! Teorin bakom den magiska morgonstretchningen handlar om att du kan lura både kropp och hjärna att du är den typ av person som du vill vara på morgonen. Rent praktiskt går det till på det viset att du härmar kroppshållningen hos en lång och självsäker person. Man försöker alltså göra sig så stor och lång som möjligt. 

Och om du gör det som det första du gör när du vaknar på morgonen, sänder du signaler till hjärnan om att du ÄR stark och självsäker – och på sömnspråket: att du är vaken och pigg. 

Om du låtsas att du är stor och stark – i det här fallet genom att sträcka på dig – kommer det också att kännas som att du är det. Och samma sak gäller omvänt: om du inte lyckas ta dig ur fosterställningen, kommer du känna dig trött och osäker.

Kanske är du intresserad av