Kvinna sitter i sängen med en bok och en kopp kaffe.
© iStock

De vanligaste misstagen du gör varje kväll

Dina kvällsvanor har stor betydelse för din nattsömn. Och vi gör alla garanterat de här 5 misstagen när vi ska sova.

7 november 2016 av Anja Bruneskjold

Du tänker garanterat inte på det. Men om du verkligen vill sova gott på natten så kan det löna sig att inte göra de här misstagen i framtiden.

Du sover i smutsiga sängkläder

Det kanske inte påverkar dig just nu, men dina sängkläder innehåller så många bakterier att sannolikheten är stor att du blir sjuk. Se hur ofta du bör tvätta dina sängkläder i verkligheten!

Du sätter väckarklockan fel

Det är inte smart att sätta väckarklockan för tidigt på morgonen om det bara är för att kunna trycka på snoozeknappen och sova fem minuter extra. Sannolikheten för att du ska bli ännu tröttare är nämligen överraskande stor. 

Du sover inte med strumpor

Men det bör du. Det kan speciellt vara en hjälp om du har svårt att somna. Forskning visar att du somnar lättare när du håller dina fötter varma. När fötterna är varma utvidgar blodkärlen sig och du blir mer avslappnad. Välj ett par lätta sockor så du inte blir överhettad under natten.

Du dricker kaffe för nära sovdags

Det kan gott vara så att du somnar ändå. Men du sover inte lika bra för koffeinet stressar kroppen. Se här hur sent du kan dricka sista koppen kaffe!

Din madrass är för gammal

Hur länge har du egentligen sovit på samma madrass? Som huvudregel kan du använda din madrass i 10 år. Men då bör du också verkligen byta ut den. En sliten madrass påverkar din sömn mycket mer än du kanske är medveten om. 

Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av