De 10 vanligaste sömnproblemen

Sömnproblem är vardagsmat för väldigt många svenskar. Vi har listat de 10 vanligaste orsakerna till sömnproblemen samt hur du löser dem och hittar en väg till drömmarnas land.

21 juli 2016 av I FORM

Sömnproblem nr 1: Du är rädd för att inte kunna somna
När du har kommit in i en spiral av sömnlöshet kan det lätt bli så att du inte kan somna för att du är rädd för att inte kunna somna. Andas djupt och använd dig av det här knepet, så somnar du på en minut.


Sömnproblem nr 2: Du grubblar över dagens problem

Stress över jobbet, trassel i parrelationen eller pengaproblem är inget som får dig att somna gott. Så här får du styr på tankarna när du ska sova.


Sömnproblem nr 3: Du går och lägger dig innan du är trött

Om du går och lägger dig innan du egentligen är redo, riskerar du att få ligga och vända och vrida på dig så länge att du får svårt att somna. Har du problem med att lägga dig i rätt tid, kan det här knepet hjälpa dig att bli sömnig när du lägger dig.


Sömnproblem nr 4: Du blir liggande i sängen, även om du inte kan sova
Gå upp istället för att ligga och tänka på att du inte kan somna. Gör något tråkigt som att lägga fram kläder till nästa dag, och gå och lägg dig igen om en liten stund.

Sömnproblem nr 5: Du går upp vid olika tidpunkter och sover under dagen
Om du vill sova ordentligt på natten, ska du vara noga med din dygnsrytm. När du går och lägger dig och går upp vid olika tider flera dagar i sträck, blir din kropp förvirrad och det går ut över din sömn. Så här kan du med få förändringar i din vardag, sova gott varje natt och få in en bra rutin.


Sömnproblem nr 6: Du tränar för sent på kvällen

För många passar det bättre in i vardagen att träna efter arbetsdagens slut och när barnen är nattade, men du riskerar att ligga sömnlön om du tränar senare än 4 timmar före du ska sova. Börja istället att träna på morgonen – och när du får ordning på dina sömnproblem blir det inte så svårt att gå upp. Hitta bästa morgonträningen för dig.


Sömnproblem nr 7: Du dricker kaffe, te eller cola på kvällen

Det säger sig nästan själv, att om du dricker kaffe för att bli pigg på morgonen, så är det inte något av det bästa du kan dricka innan du ska gå och lägga dig. Men du bör faktiskt även hålla dig borta från drycker som cola och te, som också innehåller koffein. Så här sent på dagen kan du dricka din sista kopp kaffe.


Sömnproblem nr 8: Du går och lägger dig hungrig

Det är inte lätt att somna om magen kurrar högljutt, men det gäller att tänka sig för innan man ger sig ut i köket för att äta lite nattamat, då vissa matvaror faktiskt kan förvärra din sömnlöshet. Det här ska du äta för att sova gott.


Sömnproblem nr 9: Du använder alkohol som sömnmedicin
Alkohol gör dig möjligtvis skönt sömnig, men det är en falsk glädje. Alkoholen gör nämligen din nattsömn ytligare och hindrar dig därmed från att återhämta dig ordentligt. Så låt rödvinet stå om du gärna vill sova gott.


Sömnproblem nr 10: Du äter sömnmedicin regelbundet

Liksom med rödvinet kan det vara frestande att vända sig till sömnmedicinen när det kniper med nattsömnen, men du behöver faktiskt inte gå till medicinskåpet om du vill sova gott på natten. Prova istället de här 6 yogaövningarna, som får dig att sova som ett litet barn.


Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av