Kvinna kramar en kudde

Vita färger i sovrummet, t ex på väggar och sängkläder, bidrar enligt undersökningen till god sömn.

© iStock

9 goda råd för en perfekt nattsömn

Experter har kartlagt hur du skapar de bästa förutsättningarna för en god nattsömn.

12 mars 2018 av Jeanette Linder

Sov gott varje natt

Det är inte alltid så lätt att få en god nattsömn och vakna pigg och utvilad varje morgon. Allt från ett för varmt sovrum till en snarkande partner kan förstöra natten, så hur gör du egentligen för att säkra din skönhetssömn? Det har experter bestämt sig för att ta reda på genom att göra en stor undersökning bland 2 000 kvinnor och män. De har frågat vad som fungerar

bäst när det gäller att få en bra nattsömn och det har resulterat i en rad mycket konkreta punkter, som du kan låta dig inspireras av. Baserat på ett snitt av folks sängtider visar det sig att den perfekta tidpunkten för att gå och lägga sig är kl. 22.39. Dessutom är det bra att ligga på höger sida och byta sängkläder ofta.

Visste du att ... nästan hälften av deltagarna i undersökningen sover bäst själva? Hela 46 procent svarar att de sover bättre utan deras partner i sängen.

Källa: Eve Sleep

Här är vägen till drömmarnas land

  1. Lägg ifrån dig mobilen senast 37 minuter före läggdags.

  2. Gå i säng kl 22.39.

  3. Använd två huvudkuddar.

  4. Undvik att ligga sked med din partner.

  5. Ha på dig nattkläder.

  6. Ligg i fosterställning på höger sida.  

  7. Sov i rena sängkläder.

  8. Håll temperaturen i sovrummet på ca 16 grader.

  9. Mörklägg rummet.


Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar