Kvinna som sover lugnt och fridfullt

Tar du rätt beslut under dagen, kan det göra underverk för din sömn.

© iStock

8 byten som kan ge dig supersömn

Du kan vända svåra sömnproblem till sömn i världsklass genom enkla förändringar i din vardag.

22 februari 2016 av Tine Sandorf

Har du svårt att somna när du äntligen går och lägger dig kan det bero på några val du gör under dagen som påverkar din sömn negativt. Se här vad du kan göra istället – för att du ska somna som en stock på kvällen.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

1. Byte – kl. 7:

Byt olika tider för att gå upp mot fasta uppvakningstider

När du varierar tiden du vaknar och går upp stör du din inre klocka på samma sätt som när du har jetlag. Gör det därför till en vana att gå upp vid samma tid varje dag – även på helgen och när du kommer sent i säng.

2. Byte – kl. 13:

Byt ut kafferasten mot en promenad

De flesta av oss tar ett kaffebreak när vi behöver pausa under dagen. Men det är mycket bättre att ta en promenad i friska luften och i dagsljus. När du får dagsljus under dagen hjälper du din inre klocka att hålla reda på var i dygnscykeln du befinner dig. Kaffe med koffein sätter igång adrenalinutsöndringen, vilket inte alls är bra för din sömn. Därför är det bättre att hålla sig ifrån det efter lunch.

3. Byte – kl. 16:

Byt ut kvällsträning mot eftermiddagsträning

Träna tidigt på dagen – t ex direkt efter jobbet – istället för på kvällen. Så hinner din kroppstemperatur sjunka innan sängdags, vilket gynnar din sömn.

4. Byte – kl. 18:

Byt tung kvällsmat mot lätt kvällsmat

För mycket och för fet mat sätter kroppen på övertidsarbete, och det kan störa din sömn. Så se till att äta lätt på kvällen och sluta när du är mätt.

5. Byte – kl. 19:

Byt ut tv-tittande i sängen mot tv-tittande i soffan

Om du ofta använder sängen till saker du hellre kan göra i soffan eller vid matbordet – t ex se på tv eller skriva på datorn – kan det bli så att kroppen förknippar sängen med att vara vaken, vilket kan förstöra din sömn.

6. Byte ­– kl. 20: 

Byt choklad mot körsbär

Choklad innehåller koffein, medan körsbär innehåller melatonin. Det förstnämnda är uppiggande och det andra är sövande. Därför är det bättre att äta lite körsbär som kvällssnacks.

7. Byte – kl. 21:

Byt alkohol mot mjölk

Även om det känns avslappnande att dricka alkohol på kvällen så stör det din sömn. Mjölk innehåller däremot tryptofan, som hjärnan ombildar till det lugnande ämnet melatonin.

8. Byte – kl. 23:

Byt ut mobilen mot en bok

Det blå ljuset från din mobil, läsplatta eller dator påminner om dagsljus, vilket triggar igång hjärnan om du blir utsatt för det innan sängdags. En lugn stund med en god bok får dig istället att bli trött och sömnig.

Kanske är du intresserad av