Kvinna som sover.

En god natts sömn betyder allt för ditt humör och din generella hälsa.

© iStock

Så somnar du snabbare

Med de här 5 knepen kommer det att bli mycket enklare att sova gott.

7 mars 2017 av Maria Albøg Jespersen

Nu behöver du inte längre ligga och vrida dig i sängen långt efter midnatt, och det enda du kan tänka på är när väckarklockan ska ringa. 

Det finns nämligen flera saker du kan göra för att somna snabbt och sova gott – och du behöver varken dricka varm mjölk eller räkna får. Vägen till bättre sömn hittar du istället via några överraskande knep. Här har vi samlat 5 av dem.

1. Töm hjärnan med yoga

Gör du hunden, triangeln eller kobran innan du går och lägger dig, blir du av med massor av stresshormoner och hjärnan töms på tankar, vilket gör det lättare att komma till ro. 

Hitta avslappnande yogaprogram här.

2. Släng ut extrafilten

Du ska inte frysa men inte heller har det för varmt. Även om det kan kännas skönt att ha en extra filt gör du dock klokt i att ha så få extrafiltar som möjligt. 

3. Kudden ska ge stöd 

Förutom att vara bekväm är det viktigt att din huvudkudde ger stöd för nacken, så du inte får muskelspänningar eller huvudvärk under natten. En huvudkudde utan stöd främjar verkligen inte en god nattsömn. 

4. Satsa på kvalitet

Du kanske funderar över att gå och lägga dig tidigt efter en natt med dålig sömn. Men om du ändå inte kan sova är det bättre att gå upp och göra något. Ligger du kvar och vrider och vänder på dig, är risken att du associerar sängen med sömnlöshet och det förstärker problemet. 

5. Gå upp tidigt

Efter en dålig natt med alldeles för lite sömn kan det vara frestande att använda snooze-knappen. Men om du istället går upp tidigt för att träna så sover du bättre än om du tränar senare på dagen.

Källa: huffingtonpost.com  

Kanske är du intresserad av