Kvinna som arbetar i sängen.

Tänk på att din säng endast är till för att sova och ha sex i.

© iStock

5 fel du gör innan du går och lägger dig

Dina kvällsvanor har enorm betydelse för din nattsömn. Läs här om vad du verkligen ska undvika innan du går och lägger dig!

15 mars 2017 av Maria Albøg Jespersen

Du känner garanterat igen känslan av att vara klarvaken, även om du helst bara vill sova. Lyckligtvis är det flera saker du kan göra för att lösa problemet. Läs här om vilka kvällsvanor du med fördel kan göra dig av med. 

1. Du använder din säng för andra aktiviteter

Har du mobilen i handen, din laptop i knäet och en flimrande tv framför dig när du ligger i sängen, tror din hjärna att sovrummet är ägnat för underhållning och det gör det svårt att komma till ro. 

2. Du sätter väckarklockan fel

Du älskar att ha tid på dig för att vakna på morgonen och sätter därför det ena alarmet efter det andra. Men när du använder snoozeknappen blir din hjärna förvirrad och därmed ökar risken för att du ska bli sur och groggy.

3. Du ligger kvar även om du inte kan sova

Om du inte kan sova så är det bättre att gå upp igen tills du känner dig redo. Ligger du sömnlös i mer än 20 minuter, riskerar du att associera din säng med att inte kunna sova, och då blir det bara värre. 

4. Du går och lägger dig vid olika tider

De flesta nätter sover du först runt midnatt och andra dagar är du så trött att du slocknar redan vid 21. Det gör det omöjligt för dig att få en naturlig sömnrytm och därmed blir det svårare att somna på kvällen. 

5. Du tittar på tv

Det konstgjorda ljuset från din mobil, dator och tv är rena giftet för din nattsömn. Det blåaktiga ljuset minskar nämligen kroppens utsöndring av melatonin, ett hormon som stör din sömnrytm.

Källor: health.com, huffingtonpost.com, videnskab.dk  

Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av