Kvinna i säng. Vaknar för tidigt.


© iStock

4 morgonvanor som får dig att gå upp i vikt

Du är kanske inte medveten om att du gör detta på morgonen, men det kan påverka din vikt negativt. Här är 4 morgonvanor som de flesta av oss har!

2 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Undrar du över varför du inte går ner i vikt? Eller var extrakilona kommer ifrån? Det kan vara dina vanor på morgonen som är boven. 

Det första du gör på morgonen är det som bestämmer resten av dagen. Om du börjar dagen på bästa sätt kan du se fram emot sunda och härliga dagar. Här är dock några vanor som kan sätta käppar i hjulet för dig – och som de flesta av oss har.

Du sover för mycket

Vi har alla hört att för lite sömn kan få oss att gå upp i vikt. Men samma sak gäller faktiskt för det omvända. En studie visar att din risk att få ett högre BMI, stiger om du sover mer än 10 timmar per natt. Håll dig till mellan 7 och 9 timmar.

Du gör dig klar i mörker

Studier visar att människor som gör sig klara i dagsljus har lägre BMI än andra. Det rör sig inte om mer än 20 till 30 minuters dagsljus innan det har effekt på din vikt – och ditt humör. Din inre klocka och din kropp börjar nämligen att arbeta när den inser att det inte längre är natt. 

Du bäddar inte din säng

En studie visar att 19 procent av de som bäddar sin säng på morgonen, sover väsentligt bättre än de som inte gör det. Varför inte prova detta enkla knep?

Du hoppar över frukosten

Många är helt enkelt inte hungriga på morgonen. Och det är ganska normalt. Men studier visar att frukosten är mycket viktigare än du tror. Det har visat sig att människor som äter frukost med extra mycket protein, som t ex ägg, äter betydligt färre kalorier under resten av dagen – OCH de känner sig mindre hungriga, så de vare sig äter för mycket eller faller för sötsuget.

Kanske är du intresserad av