Ställ tillbaka klockan bara 10 minuter om dagen så vänjer du kroppen vid att komma upp tidigare.

3 tips som får dig att studsa upp ur sängen

Förvandla dig själv till en A-människa genom att ställa tillbaka väckarklockan 10 minuter flera dagar i rad.

17 augusti 2016

Det finns all anledning att satsa på att bli en morgonmänniska. En undersökning från University of Toronto visar till exempel att morgonmänniskor generellt har en mer positiv syn på livet än sjusovare.

En möjlig orsak är att morgonmänniskor åtnjuter mer dagsljus, vilket ökar kroppens produktion av humörhormonet serotonin.

3 tips för att bli en morgonmänniska


  • 1. Ställ väckarklockan på ringning 10 minuter tidigare.

    Gör det flera dagar i rad, då blir det lättare för din kropp att vänja sig vid förändringen än om du från en dag till en annan ska gå upp en halvtimme tidigare.
  • 2. Gå upp vid samma tid på helgen som under vardagarna.

    Genom att gå upp i normal tid minst en av helgmorgnarna, hjälper du din kropp att komma in på “gå-upp-tidigt”-spåret.
  • 3. Se till att få så mycket dagsljus som möjligt.

    Satsa till exempel på att äta frukost och sminka dig vid ett fönster. Eller ännu bättre, gå en rask promenad på lunchrasten, eller innan du går till jobbet.

 

Kanske är du intresserad av