Par ligger i sängen. Mannen snarkar, kvinnan kan inte sova.
Håll klaffen!

Håller du på att bli galen av din partners snarkningar, så kan 3 enkla övningar ge er båda bättre sömn.

© iStock

3 knep som förebygger snarkningar

Har du också svårt att sova på grund av din partners snarkningar så kan 3 enkla övningar hjälpa er båda.

26 april 2017 av Inge Eriksen

Du är dödstrött och håller precis på att falla i sömn när ett öronbedövande oljud gör dig klarvaken. Du vänder dig om och tittar på ditt livs kärlek som ligger på rygg med vidöppen mun och snarkar så högt att grannarna säkert också kan höra. 

Förmodligen knuffar du till honom eller henne lite bryskt och drar några väl valda svordomar medan du tänker att nu får det minsann vara nog. Nu måste han eller hon ta tag i sig själv för att sluta snarka: det vill säga komma i bättre form, bli av med extrakilona och dricka mindre alkohol. 

Är det svårt att övertyga din partner om det förnuftiga i detta så kanske du åtminstone kan få med honom eller henne på en mer överkomlig lösning. Nämligen att göra en rad övningar som stärker mun, hals, tunga och nacke, så att det fysiskt blir mycket svårare att snarka.

Övningarna tar bara 5 minuter att göra, du behöver inga träningskläder och du slipper svettas, men i gengäld blir du själv så mycket gladare och piggare! 

3 övningar som förebygger snarkningar och ger dig bättre sömn

Övning 1

Krulla upp tungan mot gommen. För sedan fram tungan igen och pressa den mot baksidan av dina framtänder. Upprepa några gånger.

Övning 2

Öppna munnen så mycket som möjligt och säg "aaaahhhhhhh" i ca 20 sekunder.

Övning 3

Räck ut tungan så långt som möjligt. Andas in djupt och gör ett högt ljud i ca 30 sekunder.

Upprepa de tre övningarna i ca 5 minuter varje dag.

PS. De tre övningarna verkar även om det är du som agerar sågverk på natten!


Källa: The Telegraph

Sov bättre med I FORM!

Få I FORMs stora sömn-nummer (plus ett extra nummer) för bara 19 kr.

Hälften av oss sover inte så gott och så länge som vi behöver. Därför har vi ägnat en stor del av vårt oktobernummer av I FORM åt den ack så viktiga sömnen! Lär dig mer om den goda sömnen och få experternas råd om hur du sover så bra som möjligt. Du får bl a:

  • Fakta: Hur mycket sömn får vi – och hur mycket behöver vi? Vad händer i kroppen under den goda sömnen – och vad händer med oss när vi sover dåligt?

  • Sovställningar: Stor översikt – vad innebär de olika sovställningarna för din sömn?

  • Powernap: 20 minuter kan rädda din dag. Se hur du gör!

  • Sömn-bootcamp: Vi hjälper tre trötta kvinnor till bättre sömn. Det är bara att kopiera alla de effektiva expertråden!

Sömn-numret kommer ut i mitten av oktober. Beställ nu om du vill vara säker på att få det!

Få det stora SÖMN-NUMRET + ett extra nummer av I FORM för bara 19 kr. Se erbjudandet här

OBS! Gäller bara till och med den 4 oktober!



Kanske är du intresserad av