Tvätta bort allt svett så fort du har tränat. Annars kan huden bli irriterad.

Undvik träningsfinnar

Träning kan ge dig oren hud. Här får du 5 tips som hjälper dig att komma runt orenheterna.

3 april 2014 av I FORM

  • 1. Ta bort make-upHar du på så mycket smink att huden inte kan svettas naturligt, ta då bort foundation och liknande innan du tränar.

  • 2. Duscha direkt efter träningen Använd en mild rengöringstvål till ansiktet. Undvik att skrubba och exfoliera. Det stressar och irriterar huden, vilket kan ge orenheter. Kom ihåg att det är svettet i sig som kan ge finnar. Har du en tendens till finnar kan problemet förvärras om du inte tvättar huden efteråt.

  • 3. Tvätta ansiktet efter träningen Om du inte har tillgång till dusch direkt efter träningen, kan du rengöra huden med hjälp av rengöringsservetter (utan parfym eller annat som kan irritera huden).
  • 4. Vårda och återfukta huden efter dusch eller rengöring Annars riskerar du att få torr hud, som är lika med irriterad hud, som i sin tur är hud som snabbt kan råka ut för orenheter.

5. Bonusinfo! Styrketräning kan öka risken för att få finnar. Det beror på att träningen ökar kroppens produktion av det manliga könshormonet testosteron (även hos kvinnor), vilket ökar risken för finnar. Självklart ska du inte avstå från träningen för det – följ bara våra råd, så är det ingen fara.

Kanske är du intresserad av