Kvinna med nackspärr
© iStock

Så behandlar du nackspärr

Aj! Plötsligt känner du att det gör ont varje gång du försöker vrida på huvudet. Nackspärr är obehagligt men lyckligtvis helt ofarligt. Med lite vila, värme och stretch kan du bli bra igen på några få dagar.

31 oktober 2017 av Gorm Palmgren

Vad är nackspärr?

Därför uppstår nackspärr

Nackspärr uppstår alltid akut, t ex om du råkar vrida till huvudet medan du sportar. Ofta vaknar man med nackspärr efter att ha sovit med huvudet i en skev ställning. Men den kan även uppstå efter en lång arbetsdag, där du har suttit med nacken böjd in över skrivbordet i samma ställning och plötsligt lyfter upp huvudet.

Detta händer i nacken när du får nackspärr

Nackspärr är en plötslig stelhet i nacken som låser fast huvudet i en skev position. Det kan bero på att en eller flera av de så kallade facettlederna, som håller ihop halskotorna, har hakat upp sig, eller att en överbelastad muskel i halsen har fått kramp. Hos yngre personer kan orsaken även vara en sträckning av senorna i nacken medan gikt ofta är orsaken hos äldre.

Här sitter smärtan vid nackspärr

Symptomen kan variera från lätta spänningar till kraftiga smärtor, som är relativt begränsade till det ställe i nacken där skadan har uppstått. I sällsynta fall strålar smärtan ut i axlarna och armarna eller ner i ryggen och kan leda till huvudvärk och yrsel. Smärtorna går nästan alltid över på ett par dagar och nackspärr är helt ofarligt. 

Detta kan du själv göra när du har nackspärr

Vila de första 12 timmarna

Håll huvudet stilla och rör dig inte på ett sätt som gör ont. Om du vaknar med nackspärr så stanna kvar i sängen, och om det händer när du sportar ska du genast sluta med aktiviteterna.

Värm nacken första dygnet

Värme är bra för att göra musklerna mjuka och sätta igång blodcirkulationen så att läkeprocessen stimuleras. Håll en flaska med varmt vatten mot nacken, ta ett varmt bad eller massera mjukt med fingrarna.

Ge nacken stöd i 2 dygn

Se till att nacken får avlastning och stöd så att den får ro att läka. Använd flera huvudkuddar för att få en bra ställning när du sitter eller sover. Dagtid kan en stor handduk runt nacken hålla den i en upprätt position.

Stretcha dygn 2 och 3

Genom att stretcha musklerna kan du minska spänningarna. Böj huvudet fram och tillbaka i två till tre minuter åt det håll där det inte gör ont. Gör likadant från sida till sida tills du har gått igenom nacken runt om.

Detta kan du träna när du har nackspärr

Det räcker med att ändra lite på ditt vanliga träningsprogram de första två dagarna, men sedan kan du fortsätta som vanligt. Välj dock gärna en sport som skonar nacken.

Gång

En lång promenad ger bra motion och håller kroppen igång tills du är redo igen.

  • Därför är gång bra när du har nackspärr: Du belastar i stort sett inte nacken alls och kan enkelt anpassa dina rörelser om det gör ont.
  • Stretcha under tiden: Passa på att stretcha nacken medan du går genom att t ex böja huvudet fram och tillbaka och från sida till sida.
  • Så tränar du: Välj ett mjukt underlag, t ex skogsstigar eller gräs, och gå med lätta steg så att stötarna från dina steg inte fortplantar sig upp i nacken. 

Kvinna springer
250 kcal kan du förbränna på en timmes rask gång.

Det är lika många kalorier som vid 25 minuters spinning.

© iStock

Löpning

Huvudet rör sig relativt lite när du springer, men välj ett mjukt underlag för att dämpa stötarna.

Så kommer du igång med löpträningen.

Danspass

Dansa lite som en robot och låt huvudet följa överkroppens rörelser så att nacken hålls stilla.

Här avlivar vi 5 vanliga myter om träningsdans.

Yoga

Vissa yogaövningar går bra, men undvik sådana där du böjer nacken i skeva positioner.

Få inspiration till yogaövningar som hjälper dig att stretcha nacken.

Fotboll/handboll

Kontaktsporter bjuder på många stötar, fall och tacklingar, som lätt kan gå ut över nacken.

Volleyboll

Bollen kommer ofta högt uppifrån så att du måste böja nacken bakåt för att se den.

Cykling

Du måste vrida på huvudet för att se bakåt och på en racercykel håller du nacken i en onaturlig position.

Simning

Vid bröstsim håller du nacken i en onaturlig bakåtböjd position, och i crawl vrider du huvudet montont från sida till sida.

Detta kan experterna göra vid nackspärr

Läkaren kan ev ordinera vanlig smärtstillande medicin som ibuprofen, men annars är det sällan nödvändigt att gå till doktorn på grund av nackspärr. Du bör dock göra det om smärtorna är kraftiga eller varar i mer än ett par dagar, samt om du får kraftig huvudvärk och känner dig svag i armarna. En sjukgymnast kan ge dig massage som lindrar och guida till en bra arbets- och sovställning, så att du slipper få nackspärr igen.

I FORM rekommenderar

Om du drabbas av skador är det viktigt att både din träning och dina träningskläder är anpassade efter det. För hård belastning eller kläder som inte håller dig varm och torr, kan göra att skadan blossar upp igen i onödan.

Se därför till att vara klädd efter väder. Vid skador i knän, ljumske eller återkommande muskelbristningar är det en bra idé att skaffa ett par kompressionstights som kan ge stöd när du tränar.

De här funktionella vinterlöpartightsen från Active Fit med ergonomisk design säkerställer både optimal komfort och passform. Tightsen är en i varm vinterkvalitet som andas, och det är reflexer både bak och fram så att du syns i mörkret. Det svettransporterande materialet håller din kropp torr och vältempererad under träningen. Materialet är mycket behagligt och med platta sömmar som inte irriterar huden. Dessutom är modellen försedd med en praktisk nyckelficka, reflexer och resår i midjan. Just nu kan du få de ergonomiska tightsen tillsammans med 4 nummer av I FORM och spara över 600 kronor.

Ja tack, visa mig erbjudandet. 

Kanske är du intresserad av