Kvinna springer upp för trappor, muskelbristning.


© iStock

Så behandlar du en muskelbristning

En muskelbristning kan drabba dig nästan oavsett vilken träningsform du utövar, men är du löpare eller spelar fotboll är du extra utsatt. Behandlar du bara rätt direkt är du dock snart på benen igen.

21 maj 2017 av Gorm Palmgren

Vad är en muskelbristning?

Därför uppstår en muskelbristning

En muskel överbelastas vanligen om den inte är tillräckligt uppvärmd eller inte har återhämtat sig efter den senaste löprundan. Därför uppstår muskelbristningar ofta om man spurtar i början av löpturen. Risken för en muskelbristning ökar ju sämre grundform muskeln är i, så vältränade muskler och bra uppvärmning är effektivt för att förebygga.

Detta händer i muskeln

Musklerna byggs upp av tunna proteintrådar, som ligger parallellt i buntar inne i långsträckta celler, som kallas muskelfibrer. 10 till 100 muskelfibrer är samlade i dessa buntar, fasciklar, och det är de som bildar själva muskeln. När musklerna arbetar drar muskelfibrerna växelvis ihop sig och sträcks ut. Om belastningen blir för våldsam kan en eller flera fibrer brista – du har fått en muskelbristning. 

Här sitter smärtan när man har fått en muskelbristning

När muskelbristningen sker är smärtan mycket avgränsad och sitter normalt i muskelytan. I vissa fall kan man känna hur de brustna muskelfibrerna krullar ihop sig och bildar små knutor under huden. Smärtan blir till ömhet så länge muskeln hålls stilla, men återkommer när den används. Området svullnar eller blir missfärgat, då det uppstår en liten blödning i muskeln. Ju djupare inne i muskeln skadan är, desto längre tid tar det innan man ser missfärgningen – från några timmar till ett par dagar.

Det kan du själv göra vid en muskelbristning

Vila dag 1 och 2

Håll benet högt, lägg på en handduk och en påse med is i 20 minuter när skadan har skett. Lägg ett tryckbandage i 40 minuter. Upprepa flera gånger. Håll muskeln stilla det följande dygnet.

Låt skadan läka dag 3–5

Hjälp läkningen på traven genom att öka blodcirkulationen till området med varma omslag, bastu och mild massage. Aktivera ev muskeln lätt genom att gå en promenad eller stå på en balansbräda. 

Stretcha dag 6 och 7

När du känner att muskeln börjar hämta sig ska du börja med att göra stretchövningar. Gå sakta fram. Kom ihåg att skadan uppstod för att muskeln sträcktes ut för våldsamt, så du ska sluta i samma ögonblick som det gör ont.

Rehab i vecka 2–6

Börja med att spänna muskeln utan att röra den och låt den sedan gradvis få arbeta mer: Gå först med små steg, sedan med normala steg, därefter kan du springa lugnt och till slut öka tempot.

Vad du kan och vad du inte kan träna när du har fått en muskelbristning

Medan den skadade muskeln läker kan du hålla dig i form med träning där andra muskler arbetar. Här är de bästa förslagen om du har en muskelbristning i benet. 

Kajak

När du paddlar kajak använder du benmusklerna för att spänna emot. Men du använder dem inte aktivt, så den skadade muskeln behöver inte arbeta.

Läs här hur du blir expert på att paddla kajak.

Styrketräning

Välj maskiner där du inte använder benmusklerna, t ex pulldown.  

Här kan du hitta inspiration till styrketräningsövningar där du inte behöver använda benen.

Simning

Crawl är extra skonsamt för benen. Du kan också simma utan att använda dem. 

Så kommer du igång med simningen.

Golf

En lugn runda överbelastar inte, men går din skada upp i rumpan kan en sving göra ont. 

Cykling

Prova att rulla lite och avbryt om det gör ont.

Löpning

Om du absolut vill springa så jogga lite lätt på plant underlag, rakt fram.

Orientering

Du måste konstant undvika olika hinder och det är tufft för alla muskler.

Fotboll

Accelerationer och riktningsbyten är inte bra för muskelbristningen.

Detta kan experten göra

Om du inte mår bättre på dag fem efter muskelbristningen, kan en massör eller fysioterapeut ge dig massage för att öka blodcirkulationen. Behandlingar med ultraljud kan också hjälpa, och om smärtorna inte ger sig kan en läkare ordinera inflammatorisk medicin som t ex ibuprofen. Om du hör en smäll när skadan sker, kan det vara hela muskeln som har gått av och då behöver du söka hjälp akut. Det gäller också om det svullnar mycket eller du inte kan använda muskeln.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av