Kvinna med frusen axel.
© iStock

Så behandlar du en frusen axel

Alla får kalla handen ibland. Men lyckligtvis är det inte lika många som drabbas av frusen axel. Det är nämligen en smärtsam upplevelse som tvingar dig att göra ett uppehåll i din träning. Lyckligtvis kan du få tillbaka formen med tålamod och rehabträning.

9 oktober 2017 av Gorm Palmgren

Vad är frusen axel?

Därför uppstår frusen axel

En frusen axel kan uppstå efter en annan skada, till exempel ett fall, som får dig att hålla axeln stilla länge. Men i regel uppstår skadan bara spontant utan känd orsak. Vissa läkare ser frusen axel som en autoimmun sjukdom. Det vill säga att immunförsvaret av okänd anledning börjar bryta ner kroppens egen vävnad - i det här fallet axelns ledkapsel. Kvinnor drabbas något oftare än män och risken ökar när du har passerat 40 år.

Detta händer i axeln

Axeln är extremt viktig för rörligheten i din arm. Så när axeln plötsligt fryser fast är du i riktig knipa. Överarmsbenet är fäst vid skulderbladet med en led som hålls på plats av en bindvävsfylld kapsel. Vid en frusen axel uppstår det en form av inflammation i ledkapseln. Det gör bindväven stel och samtidigt blir det en vävnadspåbyggnad och produktionen av smörjande ledvätska hämmas. Det ger dig sämre rörelseförmåga och orsakar smärtor.

Här sitter smärtan vid en frusen axel

Smärtorna sitter i axeln och strålar ut i armen. De är värst på natten, vilket kan störa sömnen. De första två till sex månaderna blir smärtan dessutom gradvis värre. Sedan avtar de efter hand och försvinner till slut, men axeln kommer fortfarande att vara stel eftersom leder och bindväv vuxit ihop. Stelheten varar oftast i cirka sex månader, varefter du långsamt kommer att återfå rörligheten i axeln. 

Detta kan du själv göra om du har en frusen axel

Sök läkare direkt

Om du misstänker att du har fått frusen axel bör du alltid söka läkare för att få en korrekt diagnos. Armen ska hållas helt stilla och du ska undvika att göra något som orsakar smärta.  

Lindra smärtan månad 1–4

Medan det gör ont kan du lindra

smärtan med medicin och se till att ha bra stöd för armen när du sitter och ligger. Även de mest välvilliga försöken att hålla igång axeln kommer bara att förvärra smärtorna. 

Rör på dig månad  5–10

När smärtorna har lagt sig kan du mycket försiktigt börja med små rörelser av den drabbade axeln. Du kan använda den friska armen för att röra den sjuka fram och tillbaka, medan den är helt avslappnad. 

Rehabträna månad 10–18

Först nu kan du börja röra axeln aktivt igen. Sväng den drabbade armen rakt fram och tillbaka eller ut åt sidan och tillbaka. Använd gärna ett gummi­band för bättre träning av muskler och leder. 

Detta kan du träna med en frusen axel

Det tar minst ett år innan du kan träna axeln normalt. Det gäller därför att hitta en motionsform som skonar axeln och utmanar resten av kroppen.

Yoga

Långsamma och lugna rörelser gör det möjligt att avlasta, sträcka ut och träna upp axeln när du tränar yoga.

  • Därför är yoga bra vid frusen axel: Om du väljer övningar som skonar axeln är yoga bra rehabträning och håller också igång resten av kroppen.
  • Axeln stretchas: När smärtorna har avtagit är övningar som cow face pose, som du ser ovan, perfekta för att göra axeln smidig igen.
  • Så här ska du träna: Välj dina yoga­övningar med omsorg, anpassa svårighetsgraden i takt med att din axel blir bättre och ta gärna hjälp av en instruktör så att du skonar axeln. Övningarna ska inte göra ont!

Här kan du hitta inspiration till bra och skonsamma yogaövningar.

Kvinna med frusen axel tränar yoga.
200 kcal kan du förbränna om du tränar yoga i en timme.

Det är lika mycket som vid 20 minuters spinning. 

© iStock

Gång

Om du går så att armarna svänger passivt fram och tillbaka övar du upp en bra rörlighet. 

Man ska inte underskatta promenader. Här har vi samlat fem fantastiska hälsoeffekter av att gå.

Styrketräning

Undvik att göra övningar som belastar axeln, men du får gärna styrketräna resten av kroppen.

Prova bland annat vårt 15 minuter långa träningsprogram som har fokus på utfall.

Cykling

Du kan cykla på motionscykel om du låter armarna hänga fritt och trampar i ditt eget tempo. 

Löpning

Det är belastande för axeln att springa eftersom armarna automatisk går fram och tillbaka.

Simning

Alla simgrenar ställer stora krav på axelpartiet. Därför är simning ett mycket dåligt val.

Tennis och badminton

I racketsporter använder du båda axlarna intensivt så det är inget du kan göra just nu.

Detta kan experterna göra vid frusen axel

Om det gör så ont att vanlig smärtstillande medicin inte hjälper dig kan läkaren spruta in en smärtblockad i form av kortison och lokal­bedövning direkt i axelleden. Det brukar lindra smärtorna i flera veckor. Sjukgymnastik har tyvärr ingen effekt på en frusen axel, men i värsta fall kan man göra ett kirurgiskt ingrepp där läkaren lägger ett snitt i den sammanväxta vävnaden och därmed ger utrymme för bättre rörlighet.

Kanske är du intresserad av