Kvinna dricker vatten ur vattenflaska.

Du kan märka i halsen om du bör dricka mer vatten, visar forskning.

© iStock

Så märker du om du behöver dricka mer vatten

Hur mycket vatten behöver du egentligen? Det handlar nämligen INTE bara om att dricka två liter vatten om dagen.

25 oktober 2016 av Jeanette Linder

Drick cirka två liter vatten om dagen. Så lyder ofta rådet när det gäller att undvika uttorkning, men kanske finns det ett annat smart sätt att hålla en god vätskebalans: Känn efter i halsen. 

Rådet kommer från forskare som i en undersökning har testat om det är skillnad på upplevelsen av att dricka ett glas vatten beroende på om du är dehydrerad eller överhydrerad. De lät två grupper testpersoner bedöma känslan av att dricka en slurk vatten på en skala från ett till tio, där tio var mycket obehagligt. Den ena gruppen hade redan druckit en massa vatten medan personerna i den andra gruppen var lätt uttorkade. 

Resultatet visade att de som nyligen hade druckit mycket fick anstränga sig mycket mer för att svälja vattnet än de som var lätt uttorkade. På skalan var de uppe på fem jämför med de törstiga personerna som låg runt ett på skalan. 

Resultatet bekräftades av hjärnskanningar som visar att själva sväljandet ger större aktivitet i bestämda områden i hjärnan när personer är överhydrerade. Är du osäker på om du har vätskebrist kan du alltså känna efter i halsen, om det är svårt eller lätt att svälja en slurk.

Källa: Monash University

Kanske är du intresserad av