Kvinna provar kläder i ett provrum

Det är många som inte älskar sin kropp, till exempel när man står i ett provrum… Men du kan faktiskt lära dig att älska den!

© iStock

Så får du en sund relation till din kropp

Letar du först och främst fel när du ser dig själv i spegeln? Då är du inte ensam. Många är missnöjda med sin kropp, men kärlek kan råda bot på missnöjet och få dig att sjunga: ”Jag älskar min kropp!”

24 november 2017 av Karen Vedel

Slut fred med din kropp

Nyckeln till att sluta fred med din kropp ligger i att känna vad den behöver. Känn efter om den är hungrig, trött eller på danshumör. Vi måste bort från att trimma och tämja den, som om den är något som bara ska rättas till.

Om du lyckas beror i hög grad på din självkänsla. När den är på topp kan du skratta åt din vilda frissa eller bröst som blir allt längre! Det handlar om att lita på kroppen som den är, och behandla den som en vän du vill skydda. Och att få tyst på den kritiska rösten nästa gång du ser dig själv i spegeln.

Scenario 1 - Du jämför dig med andra

Experten: Arbeta medvetet med dina tankar

När du tar på dig dina jämförelseglasögon gör du inte bara dig själv till ett objekt, utan även dem som du tittar på. Det gör att du distanserar dig från din kropp och gör den till något som du kan hacka på. Lyckligtvis kan du träna upp din förmåga att tänka annorlunda. När tanken slår dig att pilatesinstruktörens lår är vältränade medan dina egna är feta, så kan du medvetet se att tanken finns där. Säg till dig själv: "Du, jämförande tanke, nu stoppar jag dig en låda och ställer undan den.” Tanken är inte välkommen hos dig.

Försök välja en kärleks­full och lugn röst när du påminner dig själv om att jämförelser inte är bra för dig. Gör en fokus­övning i situationen. Flytta din uppmärksamhet från instruktörens vältrimmade kropp till vad du gillar med henne som människa och vad du gillar med dig själv. Kanske har hon en skön energi som smittar alla på passet, medan du själv är stolt över din förmåga att vara en närvarande vän.

Tänk igenom vad som ligger bakom ditt behov av att jämföra dig själv med andra. Kanske har dina föräldrar fostrat dig som den duktiga flickan eller den coola, vältränade tjejen. På det viset tror ditt undermedvetna att du måste uppföra dig eller se ut på ett visst sätt för att förtjäna att älskas.

Scenario 2 - Du letar bara fel i spegeln

Experten: välj att se dina fördelar

Du föder din själv­destruktiva sida när du sågar dig själv framför spegeln. Du säger indirekt till dig själv att det är fel på dig. Du kan nog inte helt sluta vara kritisk, men det måste kombineras med att du också lägger märke till de saker som du gillar med din kropp. Det kan mycket väl vara så att du inte har ben som en modell, men i gengäld har du kanske vackra ögon eller fint hår.

Du kan stärka din självkänsla med den här övningen. Sätt upp en bild av dig själv som barn på spegeln. Det barnet behöver veta att hon duger som hon är. Föreställ dig att barnet är ledset och gråter. När du tänker destruktiva tankar om dig själv motsvarar det att skrika till den lilla flickan att hon ska hålla käften! Om du inte vill tala till ett barn på det viset ska du inte heller tala till dig själv på det viset. Ta istället hand om dina underliggande känslor och nedstämdheten.

När du betraktar dig själv i spegeln ser du dig själv utifrån. Med en enkel övning kan du komma tillbaka i kroppen. När du står i duschen kan du rikta strålen mot magen och känna hur den känns. Är det skönt? Gå vidare till alla delar av kroppen. När du sedan ser dig själv i spegeln, är sannolikheten mycket större att du också ser de delar av kroppen som du gillar lite extra.

Så stärker du din självkänsla i tre välkända situationer.

Scenario 3 - Du gömmer din kropp

Experten: Bygg långsamt upp din självkänsla

Behovet att gömma sig hör ihop med ditt upplevda berättigande till att vara här. Försvinner du i stora kläder så gömmer du med andra ord också dig själv som människa. Det är inga problem att ha sådana dagar ibland, men om de har blivit till ett mönster kan din självkänsla vara på väg att krossas. Om du är orolig för att du är på väg i en osund riktning bör du tala med någon du har förtroende för.

Självkänsla kan byggas upp igen. Du kan öva dig i att visa din kropp, men ha tålamod. Börja med trygga möten. Är du hemma hos en väninna kan du ta av dig tröjan i bara tio minuter. Räta på dig och skjut fram bröstet. Det är ett sätt att säga: "Jag har rätt att vara här."

Är du inne i en tuff period kan du medvetet söka upp vägar till att visa egenkärlek. Det vill säga göra saker som gör dig glad, till exempel att meditera, gå en tur eller massera dig själv från topp till tå. Idén är att lätta på trycket att prestera tills energin kommer tillbaka. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av