Kvinna är irriterad i bilen.
© iStock

Så undviker du att bli irriterad

Ibland kan man bara inte låta bli att tappa tålamodet och låta irritationen koka över. Vi har samlat 5 tips som kan förlänga din stubin och skona din medmänniskor från arga utbrott.

28 mars 2017 av Cecilie Dumanski

Har du lätt för att snäsa av morgonpigga kollegor, medtrafikanter eller personer som går före i kön? 

Då kan det bero på att du är trött, stressad eller har lågt blodsocker. Det kan också bero på att du har känslomässiga problem som du går och grubblar över. 

Oavsett vad det är som stör dig bör det inte gå ut över andra. Därför har vi samlat 5 effektiva råd som tyglar din irritation och ger dig ro i sinnet. 

5 knep för att hantera din irritation

Ät något 

Man blir lätt lite grinig när man är hungrig och magen kurrar. Se därför till att alltid ha med dig något litet att äta. 

Flytta fokus

Vad får du egentligen ut av att vara sur och irriterad? INGENTING! Kanske skulle du istället vända ryggen åt det som irriterar dig och titta på någon trevlig tv-serie. Det blir man alltid glad av!

Andas djupt

Svårare än så är det inte! Känner du irritationen komma ska du andas genom näsan och hålla kvar innan du andas ut genom munnen. När du har gjort övningen några gånger, kommer du att känna dig mycket lugnare. 

Tänk dig för

Okej, människan gick före i kön ... Men är det så farligt att du måste bli rasande? Kanske du borde fundera över vad det egentligen är som trycker dig. Är det en omöjlig deadline, en konflikt med en väninna eller tvätthögar som egentligen är problemet?

Le

Det kan säkert kännas konstigt först, men om du tvingar dig själv att le kan det faktiskt bättra på humöret. 

Kom ihåg! Du bestämmer själv om du vill vara irriterad eller inte!

Kanske är du intresserad av