Kvinna med god självkänsla.

Tänk igenom vad du är bra på när du ser dig själv i spegeln, så du vänjer din hjärna vid att du duger som du är.

© iStock

Så får du bättre självkänsla

Alla människor har ibland känslan av att de inte duger som de är. Om du ändrar ditt sätt att tänka lite finns det fördelar att hämta både när det gäller träning, jobbet och i ditt sociala liv. Här är expertens råd för bättre självkänsla.

16 maj 2017 av Maria Albøg Jespersen

Få bättre självkänsla i tre situationer

Du är bland dina egna värsta kritiker, och inemellan ser du hårdare på dig själv än vad som är rimligt. På jobbet, när du tränar och i sociala sammanhang. Självkritik är en försvarsmekanism, som gör att vi ser våra egna fel så vi hinner rätta dem innan någon annan upptäcker dem. Problemet är bara att mekanismen emellanåt accelererar. När det sker, uppför kroppen sig som om den är på flykt, och det gör det svårare att se klart. I praktiken betyder det att man får en snedvriden bild av sig själv, och att man bara ser sina dåliga prestationer. 

Scenario 1 - Du gömmer dig på gymmet 

Självkänsloexperten: Fokusera på det du faktiskt kan

Tänk på sista gången du tränade i grupp och försök komma ihåg hur många gruppdeltagare du faktiskt minns och hur noga. Du kommer att upptäcka att du inte minns särskilt många. På samma sätt kommer garanterat de andra inte lägga märke till dig mer, även om du tror det.

Fundera på vem du helst vill befinna dig i närheten av när du tränar. Ofta är det nämligen inte den som är mest upptagen av sig själv. Kanske ska du ställa dig bredvid en person som är på samma träningsnivå som du är; så kan ni skratta tillsammans och göra det till en rolig upplevelse, när övningarna känns aningen för svåra.

Fokusera på dina framsteg istället för övningar som du inte riktigt bemästrar och därför inte känner dig tillfreds med. Påminn dig själv om att träning är bra för dig, oavsett om du känner dig för osmidig för yoga eller lite för stel och ospontan för zumba.

Se det hela i ett större perspektiv. Träning är inte en uppvisning, utan något du gör för att må bra och leva sunt. Kanske har du dessutom ett krävande jobb, en partner, flera barn, ett hus och vänner som du vill vårda? Om det är på det viset, är det faktiskt en prestation i sig själv att du lyckas komma iväg på ett gruppträningspass en vanlig onsdag kväll.

Här är 7 positiva psykologiska effekter av styrketräning.

Scenario 2 - Du håller tillbaka dina idéer

Självkänsloexperten: se dig själv som en god vän 

Prata med dig själv på samma sätt som du skulle göra för att lugna en god vän. Din hjärna reagerar nämligen likadant som om någon annan skulle prata lugnande med dig. Påminn dig själv om att det är okej att vara nervös – och att dina idéer faktiskt bidrar till att inspirera andra.

Ge dig själv en kram, lägg en hand på hjärtat, eller ta tag om dina axlar. När du gör det utlöser kroppen oxytocin, som har en lugnande effekt på hjärnan.

Skriv ner dina negativa tankar; så får du koll på dem, istället för att de bara svävar runt som otäcka, svarta moln. Prova också att jämföra med vad du generellt tänker om en god kollega som delar med sig av en spännande idé, men som kanske är lite nervös. Då upplever du kanske att du känner större empati även för dig själv.

Om du verkligen har svårt för att hålla dig lugn och prata inför en större grupp, kan det vara en god idé att ta professionell hjälp av en terapeut, för det ligger ofta dåliga och obearbetade upplevelser bakom.

Tänk igenom hur du skulle göra din presentation, om allt gick helt smärtfritt och det blev perfekt. Prova sedan att göra som du föreställde dig det, och utvärdera efteråt hur det faktiskt gick.

Behöver du få ordning på dina tankar kanske meditation kan hjälpa dig. Här är tre meditationsövningar för en hektisk vardag.

Scenario 3 - Du pratar ner dig själv

Självkänsloexperten: Registrera hur andra reagerar 

Tänk på att alla människor i verkligheten är rädda för att stå själva. När du håller tillbaka i sociala sammanhang, där du inte känner någon, hindrar du i själva verket dig själv från intressanta diskussioner och trevliga samtal, som annars kan få blomma ut.

Släng förklädnaden och gå in mer öppet i mötet med andra. Det ska mycket till för att det inte ska uppskattas, och det hjälper även andra att öppna upp. Allt blir helt enkelt mycket mer givande och roligt.

Registrera hur andra reagerar när du berättar om dig själv. Verkar de intresserade? Om inte så fundera över om det verkligen har med dig att göra, eller om det är något annat runt omkring er som påverkar samtalet?

För en positiv dagbok med fragment från trevliga möten och komplimanger som du har fått från andra, och som har gjort dig glad. 

Så enkelt blir du den som andra tittar efter.

Kanske är du intresserad av