Kvinna tittar på kakor på bageriet.

Bestäm dig för att du är din egen chef och ta makten över det du vill förändra.

© iStock

Så bryter du dina dåliga vanor

Hela ditt liv har du utvecklat en rad vanor som du styrs av. Det är bekvämt för hjärnan som sparar energi varje gång du gör som du alltid har gjort, och samtidigt upplever du en känsla av trygghet. Problemet med vanor är bara att alla känns bra. Även de dåliga.

3 augusti 2017 av Maria Albøg Jespersen

Så bryter du tre välkända ovanor

De flesta av oss mår bäst när vi gör som vi alltid har gjort. Men håller du fast vid gamla destruktiva vanor kan det lätt hända att du missar nya möjligheter. Läs här hur du bryter dig loss ur vanans grepp och når de mål du drömmer om. 

Scenario 1 - Du kan inte låta bli socker 

Vanebrytarexperten: Töm ditt hem på frestelser 

Ta bort godis, läsk och annat som bara innehåller socker från ditt hem. Har du barn så göm sötsakerna i garaget eller på vinden och ta bara fram dem när det t ex är lördag. Det är viktigt att du gör det så besvärligt för dig som möjligt. När du väl har börjat tänka på att du har godis hemma kan det nämligen vara svårt att hålla fingrarna borta.

Ersätt onyttiga frestelser med motsvarande sunda, så du inte bara lämnar ett tomrum. Det kan betyda att du måste experimentera med sunda alternativ, t ex rawgodis eller bananpannkakor, som bara innehåller naturligt socker. Du kan också fylla kylen med färsk frukt skuren i i lagom stora munsbitar, så du är väl förberedd när sötsuget gör sig gällande.

Gör ett avtal med dig själv om hur mycket och när du får äta godis. Har du bestämt att du får äta två bitar choklad en viss dag så är det helt enkelt så det är. Men akta dig för att sätta ribban alldeles för högt så du inte faller tillbaka i gamla vanor snabbare än du hinner stava till MARSHMALLOW.

När sötsuget blir för svårt att hantera så påminn dig själv om varför du har valt att äta mindre socker. Påminn dig om att du gärna vill leva sundare och beröm dig själv för att du orkar hålla ut.

Scenario 2 - Du skjuter upp att göra saker

Vanebrytarexperten: Prioritera det som gör dig glad

Rannsaka dig själv och syna dina vanor. Tänk igenom när du lättast blir distraherad så du vet när du verkligen ska ta tjuren vid hornen. Är problemet störst på jobbet kan du bestämma dig för att belöna dig själv med små pauser när du t ex har arbetat koncentrerat i minst 45 minuter.

Prioritera dig själv varje dag och sök efter det som ger livet mening. Trivs du bäst med att hålla ditt hem rent och prydligt är det bra, men tänk på att det inte blir ett ständigt plockande som gör att du aldrig får tid för dig själv.

Reflektera över vad det minsta är som du kan göra imorgon för att bryta dig loss ur vanans grepp. Det kan vara att du ska hoppa över dammsugningen och istället springa en runda. Eller du kanske ska stänga av din jobbmobil när du är ledig så att du kan vara mer närvarande med din familj. När du väl har kommit igång med att ändra en liten vana blir det snart till en snöboll som bara rullar vidare.

Stäm av dina förväntningar med din partner och dina barn så att de förstår att du behöver egentid. Gör det till en fast del av ditt schema så att familjen vänjer sig vid att det är så. Och kom ihåg att din partner och dina barn nog hellre vill ha en mamma som är full av energi, än ett hem som är skinande rent.

Scenario 3 - Du är beroende av din mobil

Vanebrytarexperten: Bestäm att vissa tider ska vara mobilfria 

När du skickar sms eller pratar i telefon är du uppmärksam på den person du kommunicerar med, men din familj kan lätt känna sig utanför. Försök därför att införa mobilfria tider hemma så att ni får mer kvalitetstid tillsammans, t ex när ni äter middag. Är mobilen helt omöjlig att undvara kan ni komma överens om att den ska vara på ljudlöst. Du kan också göra mobilen stationär när du är hemma. Sätt upp lite regler som alla kan leva med.

Bestäm dig för att lämna mobilen i väskan när du ska träffa en väninna och lägg den i bagageutrymmet när du kör bil. Kom ihåg att livet kan fungera utan den. Lägger du även undan mobilen när du tittar på tv, kommer du garanterat ihåg mer av det du har sett.

Köp en väckarklocka så att mobilen inte är det första du tittar på när du vaknar. Fundera också på hur du vill börja din dag. Kanske du ska börja med att kyssa din partner eller ta en varm dusch innan du kollar din mobil.

TIPS!

Gratisappen “Moment” registrerar din mobilanvändning och skickar påminnelser om mobilen är aktiv under lång tid.

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av