Kvinna i gul jacka skrattar.

Bli en gladare människa med ett starkare psyke. Läs mer här.

© iStock

Så blir du mentalt starkare

Du kan bli gladare, prestera bättre och känna mindre stress genom att kopiera mentalt starka personer. Här är 3 vanor du ska sträva efter.

3 september 2017 av Jeanette Linder

Behövs det inte mycket för att du ska rasa ihop så beror det inte på att du är skapad på det viset. Mentalt starka personer kännetecknas av en rad vanor som du också kan ta till dig. Här är tre av dem:

1. Lär dig att säga nej

Ju svårare du har för att säga ifrån, desto större är risken att du blir stressad, utbränd och deprimerad. Därför behöver du träna på att kopiera mentalt starka personer, som inte kommer med svävande svar som "jag ska se om jag kan, utan istället svarar med ett bestämt NEJ. Tänk på att när du säger nej till nya förpliktelser så friger du samtidigt tid och energi till de du redan har – och du hinner också med dem som du vill. 

2. Omfamna förändringar

Mentalt starka personer är generellt bra på att vara flexibla och anpassa sig till nya situationer. Det kan vara enormt hämmande för dig om du är rädd för förändringar. Möt dem istället med ett öppet sinne och se dem som möjligheter – inte som hinder!

3. Gå vidare!

Det ger inget att älta misstag i det förflutna, och mentalt starka personer är väldigt bra på att fokusera på det de faktiskt kan ändra på. När du väljer att fokusera på problem, drar du bara ut på de negativa känslorna som är förknippade med dem. Om du istället tänker på vad du kan göra för att förbättra en situation, ger det dig en positiv känsla av kontroll och effektivitet. Du självklart lära dig av dina misstag, men inte konstant påminna dig själv om dem.

Kanske är du intresserad av