Kvinna tar sig för huvudet under ett möte.
© iStock

Är du negativ?

Det kan vara väldigt jobbigt att konstant vara negativ och bara fokusera på fel och brister. Vi har samlat 3 situationer då du kanske får negativa tankar – och 3 sätt som du kan dämpa negativiteten på och hålla humöret uppe.

29 maj 2017 av Cecilie Dumanski

När glaset är halvtomt ...

Vi drabbas alla av negativa tankar. Det är helt naturligt så länge det inte tar överhanden. För finns det något värre än någon som konstant är tvär och förstör den goda stämningen?

1. Mötet

Det är dags att brainstorma. Men du tycker att alla idéer som poppar upp är dåliga. Du svarar därför med djupa suckar, himlande ögon och armarna i kors. Men det kan snabbt såra människor omkring dig.

Lösning: Svara istället med att le eller nicka som bekräftelse. På det viset känner sig människor runt dig sedda. Slå inte bort idéer direkt, utan kom gärna med förslag på hur de kan bli ännu bättre. 

2. Träffa väninnan

Du ska äntligen träffa din väninna och har massor att berätta. Men det slutar med att du beklagar dig över precis allt. Självklart behöver du bli av med dina frustrationer men det ska inte vara drivkraften för samtalet. 

Lösning: Innan du bombarderar din väninna med klagomål bör du fundera över följande: 1) Vill du verkligen älta detta om och om igen? 2) Hur skulle du tänka om din väninna gjorde likadant? 3) Är det inte roligare att prata om semesterplaner eller det senaste avsnittet av din favoritserie?

3. Skadeglädje

Du älskar skvaller. Och även om du känner dig som en hemsk person när du gläds åt andras olycka är det faktiskt människans natur att agera så. Men vad är egentligen poängen?

Lösning: Lägg hellre tid och energi på dina egna problem. Kanske är det du själv som inte mår bra?

Kanske är du intresserad av