Meditation slår kaffe, motion och vila

Meditation är bättre än koffein, motion och en tupplur på soffan, när du vill att eftermiddagströttheten ska ge med sig.

1 januari 2012 av I FORM

Det visar en studie där forskare ville ta reda på vilken av fyra metoderna som är den bästa energikuren.

Forskarna delade upp sina testpersoner i fyra grupper som skulle göra följande: dricka tre koppar kaffe under en timma, meditera i 40 minuter, springa i 20 minuter eller sova i 15 minuter.

Därefter testades personerna i den så kallade psychomotor vigilance task - en test som utifrån en rad fysiska och mentala övningar visar hur trött personen i fråga är.

Och de piggaste personerna var alltså de som hade mediterat. Kaffedrickarna klarade sig näst bäst och på delad sista plats kom de som hade sovit eller motionerat - här fanns det inte någon mätbar effekt på tröttheten alls. Tidigare forskning har för övrigt också visat att meditation gör hjärnan mer skärpt.

Därför fungerar meditation: Nervsystemet byter browser


När du mediterar fokuserar du koncentrationen runt en enda sak. Det får nervsystemet att byta browser från att vara dominerat av det sympatiska nervsystemet till det parasympatiska nervsystemet. På så sätt sänks kroppens tempo, blodtryck och puls, samtidigt som hjärnans mängd av bland annat alfavågor ökar - allt har en avslappnande effekt.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar