Lär dig trycka på pausknappen

Genom att fläta in några effektiva avslappningstekniker i din vardag undviker du att köra slut på dig själv. Vi lär dig hur.

6 augusti 2010 av I FORM

Är du helt slut varje fredag? Då är du nog en av många som har vant sig vid att hoppa över alla små pauser i vardagen för att hinna lite mer. Här är några tips på hur du trycker på pausknappen.

TEST: Lever du i nuet?


Hjärnkemin
När musklerna används aktivt friges endorfiner, det vill säga kroppens eget morfin, som gör dig på gott humör och avspänd. Det gäller exempelvis vid motion, yoga, meditation och sådant som är kul. Hjärnkemin är även involverad vid till exempel aromaterapi.

Andningen
Nyckeln till all avslappning är andningen. När vi slappnar av andas vi ända ner i magen, så att alla kroppens celler får mycket syre och lugnet infinner sig. Stress gör andningen snabb och ytlig. Men andningen kan påverkas av viljan, vilket utgör kärnan i många avslappningstekniker.

Flyttande av mentalt fokus
Flytta fokus från det du upplever som stressande till kroppens reaktioner. Koncentrera dig på andningen för att frammana känslor av värme och tyngd i olika kroppsdelar. Eller fyll sinnena med drömbilder om att du når dina mål eller njuter av livet på en Söderhavsö.

Muskler
Det är omöjligt att slappna av helt när musklerna är spända. Många spänner sig utan att vara medvetna om det. Om du lär dig att känna skillnaden på spända och avspända muskler, kan du slappna av i muskel efter muskel och uppnå ett avslappnat tillstånd (systematisk muskelavslappning).

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar