En mobil som kläms fast mellan örat och axeln är inte optimalt för nacken. Däremot är det bra att stå så mycket som möjligt under arbetsdagen.  

Fyra vanor du bör skippa på jobbet

Dina vanor under en arbetsdag har stor betydelse för din allmänna hälsa. Skippa dessa vanliga 9–17-vanor och ge din hälsa ett ordentligt lyft.

8 februari 2017 av Hans Westhausen Gottlieb / Aktiv Träning

1. Sittfällan. De flesta sitter redan stilla flera timmar hemma framför teven varje dag, och har man dessutom ett stillasittande jobb så finns det risk att man sitter på rumpan minst 8 timmar till varje dag.

Et australiensisk studie visar att personer som sover för mycket (mer än nio timmar per natt), sitter stilla för mycket (över sju timmar per dag), och inte är tillräckligt aktiva (under 150 min. i veckan) har fyra gånger så stor sannolikhet att drabbas av förtida död jämfört med personer som inte har dessa dåliga vanor. Så res på dig!

2. Dålig hållning. Ju sämre din ryggrad har det, desto större sannolikhet är det att du kommer att behöva hjälp med basala vardagssysslor (t.ex. att duscha och äta) när du blir gammal. Det finns därför flera bra skäl att jobba med en bra kroppshållning.

Dessutom visar en amerikansk studie att en bra hållning ökar ens dagliga energinivå.

3. Lunch framför datorn. Du bör ta en paus från skärmen och vara social med dina arbetskompisar. Studier visar att bra förhållanden med arbetskompisar och chefer minskar känslan av ensamhet och social isolering.

Dessutom visar studier att en helt vanlig kontorsplats ofta är smutsigare än en toalettsits, så det är inte den mest hygieniska platsen att äta sin mat på.

4. Inga utomhusraster. Även några få minuter utomhus i det gröna har en positiv inverkan på vår mentala hälsa. En australiensisk studie visar att enbart genom att uppehålla sig 30 min. i veckan i en park eller skog, så minskar både risken för högt blodtryck och depression. 

Kanske är du intresserad av