© iStock

FORSKNING: 10 000 steg per dag räcker inte

10 000 steg per dag har länge varit den rekommenderade dosen – men nu visar forskning att det inte räcker. Se hur mycket du behöver gå för att få bästa möjliga hälsovinst.

19 april 2017 av Jesper U. Larsen // Aktiv Träning

10 000 steg per dag har länge varit den rekommenderade dosen att sikta på för att undvika de hälsofaror som hör ihop med för mycket stillasittande och för lite fysiskt aktivitet.

Men nu tyder en del på att den siffran inte räcker. En ny studie pekar nämligen på att vi bör ta närmare 15 000 steg per dag istället.

Gående brevbärare klarade sig bäst

Forskarna bakom studien följde 111 postanställda i skotska Glasgow ­– allt från brevbärare som gick alla deras rundor till fots, till stillasittande kontorsarbetare.

De testdeltagare som gick i mer än tre timmar varje dag – minst 15 000 steg – fick de klart bästa hälsovinsterna i form av BMI-värden, midjemått, blodsocker- och kolesterolvärden som inte gav ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar.

Var kommer siffran ifrån?

10 000 steg per dag kan vara i minsta laget – särskilt om man vill använda stegmetoden för att hålla koll på vikten – vilket tidigare studier också har pekat på.

Och om vi tittar närmare på var ”10 000 steg” kommer ifrån, så visar det sig också tydligt att det inte finns något vetenskapligt belägg bakom den ”magiska” siffran. De 10 000 stegen lanserades i början som namnet på en stegräknare som marknadsfördes i samband med Tokyo- OS 1964.

Sedermera blev den siffran en gängse rekommendation, och först nu har alltså forskare upptäckt att den siffran bör justeras något uppåt.

Källa: International Journal of Obesity 

Få ett snyggt träningsset från Kari Traa till ett superbra pris tillsammans med I FORM. Läs mer här

Kanske är du intresserad av