Kvinna har smärtor i ryggen, kontor.
© Colourbox

Träna dig fri från kroniska smärtor

Har du ofta ont i ryggen? Lider du ofta av migrän? Och känner du att medicinen inte hjälper? Då behöver du kanske hitta ett alternativ. De här övningarna kan lindra en del av de smärtor som du dagligen lider av.

2 december 2016 av Jeanette Linder
Många lider av kroniska smärtor och medicin är inte alltid nog. Därför har forskare nu gått igenom 105 studier för att ta reda på vilka metoder som hjälper mot fem vanliga typer av smärta. Det visar sig bl a att avslappningsövningar, såsom meditation, är bra mot en av de vanligaste, migrän, medan ryggont optimalt lindras med hjälp av yoga och akupunktur. Kolla in de bästa metoderna här bredvid. 

Så lindrar du smärtan

Ryggont 

Detta hjälper: Yoga och akupunktur

Forskare menar att akupunktur och speciellt yoga läker ömma och skadade ryggmuskler samt förhindrar permanenta skador. Att yoga och akupunktur kan verka förebyggande mot ryggsmärtor är avgörande när vi spenderar så mycket av vår vakna tid sittandes i ställningar som komprimerar ryggraden. 

Personer som regelbundet gör yoga förbättrar kroppshållningen och kroppsfunktionen och håller ryggraden i balans genom att balansera de under- och överutvecklade musklerna i kroppen (speciellt posturala muskler). I motsats till många andra former av motion hjälper yoga till med att stärka båda sidorna av kroppen lika mycket.

Har du ryggsmärtor? Då rekommenderar vi de här yogaövningarna.

Knäartros

Detta hjälper: Akupunktur och tai-chi

Undersökningar visar att akupunktur är en verksam behandlingsform mot artros i både knä och höfter, då akupunktur både lindrar smärtor samt återuppbygger brosket.

Här är 6 andra saker som håller din artros i schack.

Artros kommer av att man har en felaktig kroppsställning, vilket sliter på kroppen. Belastar du däremot kroppen med motion och dagligt varierat bruk av muskler och skelett får du starka leder – i form av nytt brosk.

Tai-chi och yoga är bra motionsformer som tar hänsyn till hur mycket eller lite du kan.

Nacksmärtor

Detta hjälper: Massage

Nacksmärtor beror ofta på obalans i nackmusklerna. Lider du av håll i nacken, ömhet och/eller spänningshuvudvärk är stabiliteten och muskelbalansen runt din nacke sannolikt inte tillräckligt bra. Musklerna kan ofta lösgöras och mjukas upp med massage och värme, men som regel kommer problemen tillbaka eftersom grundproblemet med obalansen inte är löst. Därför är det nödvändigt att också stärka musklerna – speciellt runt ryggraden.

Är du osäker på hur du kan massera bort nacksmärtorna så prova tipul natzu eller träning av nacke och axlar.

Fibromyalgi

Detta hjälper: Avslappningsövningar; meditation och tai-chi

Fibromyalgi kännetecknas av muskelsmärtor, trötthet och nedsatt fysisk uthållighet. Forskning visar att målinriktad träning är något av det som hjälper bäst på lång sikt.

Lider du av fibromylagi? Prova då meditation i en minut, fem minuter eller en kvart.

Migrän

Detta hjälper: Avslappningsövningar; t ex meditation

Migrän är en plågsam åkomma som inte säkert vet orsaken till. Dock är det några faktorer som kan ge migrän, t ex sömnstörningar, stress, menstruation, hunger, starka sinnesintryck och matvaror som ost, choklad, kaffe och rödvin.

Undersökningar visar att man med fysisk aktivitet kan förebygga migränanfall. Måttlig cykling eller meditation är bra val.

Här är 10 goda råd för att få ro i hjärnan.

Kanske är du intresserad av