Bra sömn är ett måste för att din vardag ska fungera optimalt.

6 tips som förebygger ältandet

Förebygg sömnlöshet och sov gott - hela natten. Här får du goda råd som hjälper dig att släppa tankarna som håller dig vaken.

18 september 2013 av Pia Belftoft Nielsen

1. Känn efter varför du tänker

Är tankarna där för att du har reella problem i ditt liv? Ruminering kan vara ett uttryck för olösta konflikter i familjen eller enorma krav på arbetet – och då ska du givetvis göra något åt det. Annars försvinner tankarna inte.

2. Ge upp orealistiska mål

Att hålla fast i mål och idéer, som egentligen inte kan låta sig göras, ökar ruminering, eftersom du kritiserar dig själv igen och igen för att du misslyckas. Sätt i stället upp mål, som är möjliga att uppnå.

3. Se ditt liv i ett positivt ljus

I stället för att fokusera på saker i ditt liv som kunde varit bättre, så gläd dig över allt som du lyckats med. Kanske har du ett spännande jobb, en underbar partner och de finaste barnen på jorden.

4. Avsätt tid till att ruminera

Det låter ologiskt, men tanken är att du ska samla alla dina tankar till en eller två tillfällen per dag, så de inte upptar alla dina vakna timmar. Chris McDonald rekommenderar ruminering 2 x 15 minuter per dag.

5. Tänk i konkreta lösningar

Folk som ruminerar mycket har en tendens att tänka ”varför händer det här mig?” Det är en icke-konstruktiv tanke. Tänk i stället på hur du löser problemet och kommer vidare. Behöver du hjälp så ring till en vän och be om råd.

6. Lär dig säga nej

Stress och övertänkande uppstår ofta när vi säger ja till mer än vi har tid eller ork till. Lär dig i stället att säga nej till sådant du egentligen inte har lust till – så lever du i samförstånd med ditt inre.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar