Kvinna håller sig för magen.

Magsår är smärtsamt. Men vad beror det egentligen på?

© iStock

Magsår – här är de vanligaste symptomen

Ett magsår svider och bränner. Men varför uppstår det och vad kan du själv göra för att undvika det? Läs mer här.

29 augusti 2017 av Irene Brøndum

Magsår är sår i magsäckens eller tolvfingertarmens slemhinna. Ett magsår uppstår när slemhinnans skyddande lager förstörs så att den starka magsyran kan fräta sönder den och skapa sår. 

Symptom på magsår

  • En svidande, brännande känsla överst i magen. 
  • Det kan kännas lite som när man är riktigt hungrig. 
  • Du kan också må illa, få sura uppstötningar, halsbränna och ev inte vara lika sugen på mat som du brukar.  
  • Smärtorna kommer ofta när magen är tom – t ex på natten.

Det gör du när du misstänker magsår

Du kan få reda på om du lider av magsår genom att göra en gastroskopi. Då går man ner med en liten kamera i magsäcken och tittar på slemhinnan samt tar ett vävnadsprov.

Om du börjar kräkas blod eller får tjärliknande, svart avföring kan det vara tecken på att du blöder från ett blodkärl i själva magsåret och då bör du genast söka vård. Detsamma gäller om smärtorna plötsligt blir mycket kraftiga och kanske strålar ut i ryggen. Om det går hål i magsäcken så att magsyran kan rinna ut i bukhålan kan tillståndet nämligen vara livshotande.

Därför får du magsår

En gång trodde man att magsår kom av för mycket kaffe eller stress. Idag vet man att det oftast beror på en infektion med en särskild bakterie som man kallar magsårsbakterien. En av fem är faktiskt smittade med bakterien, men bara cirka 20 procent av alla smittade utvecklar magsår.

Allt fler magsår beror dock på medicin mot reumatism och acetylsalicylsyra, som finns i flera former av smärtstillande medicin, då den typen av medicin hämmar slemhinnans försvar mot den frätande magsyran.

Så behandlar du magsår

Behandlingen består i att äta syrahämmande medicin tillsammans med flera olika typer av antibiotika. Det läker i de flesta fallen magsåret helt.

Om du har akuta smärtor kan du neutralisera magsyran genom att äta något. Exempelvis en banan, havregrynsgröt eller lite yoghurt. Undvik alkohol.

Så förebygger du magsår

Om du röker kan du förebygga magsår genom att sluta röka. Rökning fördubblar nämligen risken för att få magsår, om man är smittad med magsårsbakterien. Ju fler cigaretter, desto större är risken.

Ät bara medicin mot reumatism om det är absolut nödvändigt. Förutom att öka risken för att magsyran fräter på slemhinnan bedövar smärtstillande medicin även smärtorna vilket gör att det kan vara svårare att upptäcka komplikationer i tid. Om du behöver äta smärtstillande så är Paracetamol ett bättre val än reumatisk medicin, då det inte påverkar slemhinnan i magsäcken lika mycket.

Stress kan ge magont

Även om stress inte ger magsår kan du ändå få magont av att vara stressad. Vi har alla individuella symptom på stress, men för många visar sig stress som magproblem. Det kan vara i form av magkramper, smärtor, luft i magen, diarré eller hård mage. Om orsaken är stress har du dock även andra symptom vid sidan av magproblemen, så som sömnstörningar, ev irritation och dåligt minne.

Få en glad mage och undvik magsår

Något av det du generellt kan göra för att hjälpa din mage är att tänka på vad du äter. För stora portioner ger lätt ont i magen, men det är ganska lätt att vänja magen vid att äta mindre åt gången. Skär bröd och kött i tunna skivor, lägg upp din mat i lagom portioner, ät på en mindre tallrik och tugga maten noga så att varje måltid tar längre tid. 

Fet och proteinrik mat är tungt för magen att bryta ner och kräver en massa galla och magsyra, vilket kan ge halsbränna och sura uppstötningar. Fet mat gör också att tömningen av magsäcken tar längre tid och det gör magen mer utspänd, vilket kan göra ont. Så även om du har hört att du ska äta mycket protein kommer din mage att tacka dig om du istället fyller på med fullkorn, nötter, baljväxter, frukt och mycket grönsaker. Mat som kål, havregryn och bär innehåller massor av fibrer som förebygger förstoppning. Kom ihåg att skölja ner allt med mycket vatten.

Du kan också sätta igång tömningen av magsäck och tarm med lite fysisk aktivitet – exempelvis en lugn promenad efter kvällsmaten.

Kanske är du intresserad av