Kvinna dricker mjölk och håller sig för magen.
© iStock

Magproblem på grund av mjölk

Vi människor är faktiskt inte byggda för att dricka mjölk som vuxna. Och därför får många problem av det. Lyckligtvis finns det goda alternativ så att du slipper vara utan de klassiska mjölkrätterna.

28 augusti 2017 av Irene Brøndum

Du får ont när du dricker mjölk

Laktosintolerans betyder att du inte tål mjölkprodukter. Det beror på att du inte producerar tillräckligt mycket av det enzym som spjälkar mjölksockret så att det kan tas upp i blodet.

Typiska symptom på att du inte tål mjölk

  • Magsmärtor, svullen mage som för oljud, gaser och vattnig diarré efter att du har ätit eller druckit mejeriprodukter. För vissa kommer reaktionen snabbt, för andra kan det ta upp till sex timmar innan symptomen börjar visa sig. 

Därför får du ont i magen av mjölk

Vi människor är helt enkelt av naturen inte gjorda för att dricka mjölk som vuxna, och i länderna runt ekvatorn blir nästan alla i befolkningen laktos­­intole­ranta när de är tre-fyra år gamla. I Nordeuropa har de flesta dock genom evolutionen utvecklat en förmåga att bryta ner mjölksocker, men fortfarande utvecklar fem-tio procent efter hand laktosintolerans. Samtidigt upplever en del att de i perioder inte kan bryta ner mjölk­socker, till exempel under några veckor efter en mag­infektion. Trots att du normalt tål mjölkprodukter kan de ändå ge magproblem när kroppen pressas hårt. Undvik därför mjölk de sista dagarna inför ett stort lopp eller något liknande, om du ofta upplever magsmärtor efter hård träning. 

Detta kan du göra vid laktosintolerans

Läs varudeklarationen och undvik mat

och dryck som innehåller mycket laktos – alltså mjölksocker. Det är individuellt hur mycket mjölksocker man tål. De flesta som är laktos­intoleranta blir dåliga av att dricka mjölk eller äta yoghurt, choklad, glass, keso, crème fraîche och grädde, men tål lite mjölk­socker i maten. Idag är det lyckligtvis ganska enkelt att hitta laktosfria produkter i affären, men du kan också välja att använda sojamjölk eller havremjölk med tillsatt kalcium. Du kan också tillsätta en­zymet laktas som bryter ner mjölk­socker i maten. Det kan du köpa som kapslar på apoteket och lägga i din mat.

Sojamjölk, rismjölk eller mandelmjölk – det här mjölkalternativet bör du välja.

Kanske är du intresserad av