Lev aktivt - med pollenallergi

Hör du till dem som ilsket slänger in löparskorna i garderoben när pollensäsongen tar fart och hotar dig med röda, kliande ögon och rinnande näsa varje gång du rör dig utanför dörren? Här får du åtta tips på hur du kan hålla dig aktiv - trots pollenallergin.

21 juni 2010 av I FORM

Kanske experternas råd på hur du klarar dig igenom våren aktivt kan hjälpa dig. Samtidigt kan du se fram emot att våren kanske blir mindre tung för dig och de omkring 2 miljoner andra svenskar som lider av pollenallergi. Framför allt en sträng vinter ser till att säsongen börjar lite senare än vanligt.

8 tips som håller dig igång

  • Lägg upp träningen efter vinden. Om du har möjlighet, så låt promenaden, löprundan eller cykelturen gå utmed en kuststräcka med pålandsvind. När det blåser in från havet innehåller vinden nämligen få eller inga pollen. Det kan innebära färre hösnuveproblem. Om du inte kan följa råden är det en god idé att hålla sig inne de dagar som det blåser mycket.
  • Träna på morgonen eller på kvällen. Dagg binder pollen, så att den yr runt mindre i luften.
  • Spring i regn. Regnet slår ner pollenet i marken, så att luften är fri.
  • Torka inte träningskläder ute. Torka inte varken träningskläder eller andra kläder utomhus. Pollen sätter sig fast på kläderna och kan besvära.
  • Köp ett par sportsolglasögon: Glasögonen stoppar en del pollen från att tränga in i ögonen där det kliar.
  • Träna inomhus de dagar när det är mycket pollen ute. Ta en runda på löpbandet i stället.
  • Duscha före läggdags. Irriterar din pollenallergi på natten kan du ta en dusch innan du går och lägger dig. Då tvättar du ut pollen ur håret, så att den inte besvärar när du vill ha nattro.
  • Prata med din läkare. Många skulle må bättre om de sökte råd hos läkare. Hösnuva kan behandlas på flera sätt. Medan några kan nöja sig med en sorts medicin, kan andra behöva en kombination av flera sorter.

Kanske är du intresserad av