Kvinna får blodtrycket mätt

Ditt blodtryck ska helst ligga under 140/90.

© iStock

Lätta på trycket

1 av 4 har för högt blodtryck och risken beror i hög grad på din livsstil. Här är 6 vanor som håller trycket sunt.

19 december 2017

Du kan inte styra ditt blodtryck helt själv, då gener och ålder spelar en väsentlig roll. Risken för högt blodtryck avgörs dock i hög grad av din livsstil, men med relativt små justeringar kan du sänka ditt blodtryck till en väsentligt sundare nivå.

Blodtrycket följer vikten

Om du väger för mycket påverkas dina hormoner i en riktning som ökar blodtrycket. För varje kilo du går ner sänks blodtrycket med 1 mm Hg, så om du är överviktig och går ner 5-10 kilo så gör det en enorm skillnad för ditt blodtryck.

Ät blodtrycket lägre

Om du justerar din kost lite kan du också sänka blodtrycket. Först och främst ska du minska på saltet, för det suger in vatten i blodkärlen så att trycket stiger. 9 av 10 får för mycket salt, och hör du till dem kan du med stor fördel äta mindre lakrits, snabbmat, bröd och köttpålägg. Lika viktigt som att spara in på saltet är det att få tillräckligt av mineralet kalium. Kalium sänker blodtrycket, då det får blodkärlen att vidgas så att trycket sjunker. Satsa på att äta mer grönsaker, baljväxter och nötter.

Hög puls – lågt blodtryck

Du får en positiv effekt på blodtrycket redan vid en timmes måttlig aktivitet. När dina muskler arbetar utsöndrar de nämligen en lång rad signalämnen som kallas cytokiner. Cytokinerna cirkulerar med blodet och kan få blodkärlen att dra ihop sig eller utvidgas, vilket får blodtrycket att stiga respektive sjunka. Generellt sett får motion blodtrycket att gå ner.

Drick - med måtta

Ett glas vin om dagen får faktiskt blodtrycket att minska en smula, medan en högre alkoholkonsumtion har omvänd effekt. Eftersom alkohol har många andra negativa effekter på kroppen, kan man dock inte rekommendera att du ska börja dricka alkohol för att sänka blodtrycket.

Ro i sinnet – lugnare blodtryck

Akut stress över att sitta fast i en bilkö eller nycklar som är borta när du har bråttom att åka hemifrån, kan få blodtrycket att stiga direkt. Det sjunker dock relativt snabbt igen. Men om du är kroniskt stressad i din vardag kan även det höga blodtrycket bli kroniskt. Yoga, meditation eller samtal med en väninna kan kanske lugna trycket, men andra gånger krävs det större förändringar för att gå till roten med det höga blodtrycket och göra något åt det.

Få mer inspiration till motion och mat som boostar din hälsa och din livskvalitet i vår helt nya Framgångsguide ”Frisk hela livet”.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar