Frysta hallon

Kostplan: Dag 1

Första dagen på detoxkur ska du främst ha fokus på att rensa ut med massor av vatten, grönsaker och bär.

30 augusti 2016 av Michelle Kristensen

Så ska du äta dag 1

  • Hela dagen: Drick 2 liter vatten.
  • Morgon: Smoothie på frysta jordgubbar, ½ banan, fryst spenat, mandelmjölk, risproteinpulver och chiafrön. Ät 1 msk fiskolja.
  • Förmiddag: Grönsaksjuice.
  • Lunch: En stor portion spetskålssallad med bakad sötpotatis, stekt rödlök, kokta linser, tomater och en dressing på tahini, vitlök, gurkmeja, balsamico och vatten. En kopp grönt te.
  • Eftermiddag: 1 grapefrukt + 1 msk fiskolja + grönt te.
  • Kväll: En stor portion fänkålssallad med bakade rödbetor, blåbär, kokta och stekta kikärter och en dressing med olivolja, senap, citron, stevia och vatten. Drick grönsaksjuice till. (Gör en stor portion sallad och spara hälften till lunch dag 3).

Fokus på dag 1

Tanka upp med grönsaker, omega-3-fett, vätska och bär. Undvik kött. Minska generellt på mängden mat, då matsmältningen mår bra av att få komma till ro lite efter en helg med för mycket mat.

Kroppen är uttorkad efter helgen, om du har fått för mycket alkohol och lite för lite vatten, så idag behöver du fylla på! Kroppen behöver även komma i balans igen, om du har ätit många inflammationsfrämjande matvaror som t ex socker och vete. Ät bär och fiskolja. Av bär får du massor av goda antioxidanter och fiskoljan och chiafröna ger dig omega-3-fett, som dämpar inflammation i
kroppen och ”smörjer” hjärnan. Dagen är vegetarisk så din matsmältning får lite ro efter att ha jobbat på max under helgen. Huvudmåltiderna består istället av många fiberrika grönsaker, som kan få igång magen igen och hjälper till att ”massera” den.

Kanske är du intresserad av