Kvinna ligger i sängen, stänger av väckarklockan.
© iStock

Bli av med förkylning på 24 timmar

Sätt in åtgärder redan på morgonen när du märker att det kliar i halsen. Då ökar chanserna för att du ska vara uppe på fötterna så snabbt som möjligt. Kolla här vad du ska göra timme för timme.

13 december 2016 av Martin Kreutzer

Oroa dig inte om näsan rinner som en kran – hjälpen är på väg. Med rätt metod kan du ta upp kampen mot förkylningen. Om du följer våra tips så lovar vi att näsan kommer att sluta rinna på mindre än ett dygn – och förkylningen kommer att försvinna på halva tiden mot vad den brukar.

Just nu kan du hålla dig varm och torr när du löper i vinterkylan i dessa läckra vinterlöpartights. Få 4 nr av I FORM + löpartights här.

Så jobbar du mot förkylningen timme för timme

08:00 

Solhatt bekämpar snuvan
Studier tyder på att ämnen i den lilla prärieväxten får ditt immunförsvar att arbeta extra effektivt med att bekämpa förkylningen. Röd solhatt kan med lite tur få bort snuvan hela ½-1½ dygn snabbare, än om du börjar dagen utan tillskottet, visar studier. Röd solhatt finns både som droppar och kapslar.

09:00

Morgonshot boostar ditt försvar
Frukt och grönt ger dig en massa näringsämnen som får upp immunförsvaret på tårna. Kål och färgglada bär skyddar t ex kroppen mot några av de skadliga ämnen som bildas när syre omsätts i din kropp, medan ingefära förhindrar att virus sätter sig i svalg, bröst och näsa. Resultatet är att kroppen får optimala förutsättningar för att bekämpa förkylningen. 

Hitta recepten på de bästa juicerna och morgonshotsen här.

10:30

Te med honung tacklar virus

Te bågnar av antioxidanter som stärker ditt immunförsvar. Det är guld värt nu när immunförsvaret arbetar för högtryck för att slå ner förkylningen. Häll gärna i en skvätt honung då denna lindrar halsont genom att lägga en bakteriedödande hinna över ditt irriterade svalg.

12:00

Frön är akuthjälpen till lunch
Både sesamfrön och pinjekärnor är rika på mineralet zink, som effektivt bekämpar snuva och hosta. Undersökningar visar att ett ordentligt tillskott zink inom det första dygnet av en förkylning, slår ner så mycket att du kan minska förkylningens omfattning med flera dagar.

Bl a kan du strö sesamfrön över din laxsallad eller tillsätta linfrön i ditt knäckebröd.

14:30

Drick dig igenom dagen
När du drabbas av ett virus så producerar du mer svett. Du använder nämligen bland annat din kroppsvätska till att tvätta bort smuts och virus från slemhinnorna i svalget och näsan. Därför har du behov av mer vätska för att kunna ge förkylningen en match. För varje grad din temperatur stiger över 37 grader, behöver du ½ liter extra vätska.

Du kan också piffa upp vattnet med en skiva citron. Det är otroligt nyttigt för dig.

16.30

Soppa stärker ditt försvar
När du lagar en fond på kokta ben så kommer det ut stora mängder av aminosyran arginin i soppan. Arginin har i flera undersökningar visat sig vara extra potent när det kommer till att stärka ditt immunförsvar. Det är precis den middagsboost som din kropp behöver när ett envist virus vill försvaga den. 

Prova bl a denna läckra hönssoppa med ingefära.

18:30

Zink är det bästa motgiftet
Liksom vi rekommenderar dig att äta kärnor och frön till lunch, för att de innehåller zink, så rekommenderar vi att du fyller på med det viktiga mineralet nu när det har blivit kväll. Krabbklor och ostron är utmärkta källor till zink och bjuder samtidigt på stora mängder selen, som också är viktigt för immunförsvaret.

De här matvarorna ska du välja bort om du vill bli av med förkylningen.

22:00

Skölj bort snoret innan sovdags

Skölj näsan innan du ska sova. Det får näsans slemhinnor att slappna av och sätter igång självrensande mekanismer som får viruset att försvinna. Samtidigt är sköljningen mycket mild mot slemhinnorna i förhållande till en vanlig nässpray.
Blanda 1 tsk salt i en halv liter kroppstempererat vatten och skölj näsan genom att låta vattnet rinna in genom den ena näsborren och ut genom den andra. Enklast är om du använder en nässköljningskanna. Den kan du köpa på nätet, på apoteket eller i en hälsokostbutik.

22:30

Lång natt lindrar

Det är i djupsömnen som kroppen på allvar återhämtar sig, oavsett om den är trött eller sjuk. För att bekämpa förkylningen är det därför viktigt att du går i säng tidigt och sover tungt och gott. Det lindrar att ligga med huvudet högt då det extra slem som du producerar när du är förkyld, rinner tillbaka i svalget istället för att täppa till näsan. Det låter kanske inte så trevligt, men studier visar att det rent faktiskt stärker ditt immunförsvar när du sväljer ditt snor (och det gör du oavsett om du vill det eller ej – omkring 250 ml på en vanlig dag). 

Har du svårt att somna? Så somnar du på bara 60 sekunder.

Kanske är du intresserad av