Undervattensbild av kvinna.
© iStock

6 saker som håller din artros i schack

Utöver att leva ett aktivt liv med regelbunden träning finns det en lång rad andra saker som du själv kan göra för att hålla artrosen borta – eller minska smärtorna om du redan är drabbad.

15 september 2016 av Gorm Palmgren
Vid artros förstörs brosket mellan benen i kroppen. Därmed gnids benen mot varandra, vilket ger mycket smärtor. Det finns ingen riktigt medicin mot sjukdomen och den blir bara värre med åren. Därför gäller det att förebygga och det kan du bland annat göra genom fysisk träning, som även fördröjer symptomen när du drabbas. 


De här 6 sakerna hjälper dig att hålla artrosen på avstånd

Ät massor av vitaminer och omega-3
En sund och vitaminrik kost är ett bra skydd mot artros. Det har visats att ett moderat intag av C-vitamin (120–200 milligram per dag) kan sänka risken för artros till en tredjedel, och det kan du uppnå genom att äta massor av frukt och grönsaker varje dag. Fisk är också effektivt i kampen mot artros, den innehåller både nyttigt D-vitamin och fiskoljor som omega-3. Det finns också massor av omega-3-fettsyror i raps- och linfröolja samt valnötter.
Undvik övervikt
För varje kilo du lägger på dig ökar risken för artros i knäna på grund av tyngden från din kroppsvikt. Om du redan har artros i knäna kan besvären förvärras snabbare om du är överviktig, och utvecklas långsammare om du går ner några kilon. Med ett BMI på 30, vilket är precis på gränsen mellan övervikt och fetma, har du åtta gånger större risk för artros än om du är normalviktig med ett BMI på ungefär 20.

Räkna ut ditt BMI här.

Ta hand om dina idrottsskador direkt
Om du har ett aktivt träningsliv kan du inte undvika att då och då råka ut för skador. Se till att alla dina småskador läker helt så snabbt som möjligt, för om du går och dras med dem för länge kan de sakta men säkert utvecklas till artros som du aldrig blir av med. Den typen av småskador går ofta först och främst ut över brosket i lederna och det kan snabbt leda till inflammation i kroppen, vilket är det första steget på väg mot artros.
Tänk på lederna när du tränar
Även en relativt mild belastning på lederna kan leda till artros om belastningen upprepas eller varar länge varje gång. Så om du tränar intensivt och länge kan du överväga att byta till en idrott som inte är så tuff för lederna. Det kan till exempel vara simning, cykling eller till och med löpning, förutsatt att du springer på ett mjukt underlag och med bra skor som har rejäl stötdämpning. I vardagssituationer ska du undvika att sitta på huk eller på knä långa stunder i taget, då det kan leda till artros i knä och höfter.


Fundera på hormonterapi
Efter övergångsåldern faller östrogennivån i din kropp. Eftersom det kvinnliga könshormonet har en skyddande effekt för brosket i lederna bryts brosket ner snabbare, vilket kan leda till artros. Flera undersökningar har visat att kvinnor som får eller har fått hormoner för att motverka vallningar eller förebygga benskörhet har en lägre risk för artros i höften.


Prova dig fram med kosttillskott
Överlag finns en begränsad vetenskaplig dokumentation av hur mycket kosttillskott hjälper mot artros, men många människor menar att de får en positiv effekt. Det gäller särskilt glukosamin, ett sockerämne som finns naturligt i brosk. Andra undersökningar visar att nyponpulver minskar stelheten i lederna, men inte begränsar smärtorna, medan ingefära har en viss dokumenterad effekt och minskar både stelhet och smärta.

Kanske är du intresserad av