Kvinna i träningskläder sitter avslappnat i soffan med en öl och ser en träningsfilm istället för att göra det som filmen visar.

Mer mat och lika mycket inaktivitetet som på vardagarna gör helgen till en viktfälla.

© iStock

En slapp helg är värre för vikten än en vecka vid skrivbordet

Det krävs dock bara en liten förändring för att göra något åt det, visar ny forskning.

8 mars 2016 av Tine Sandorf

Många av oss sitter mycket ner på vardagarna. 

Men det ser faktiskt ut som att de stillasittande helgerna vi spenderar i soffan, på kafébesök, framför datorn och liknande är värre för vikten än en hel vecka framför datorn på jobbet, visar ny forskning.

Enligt forskarna från University of South Carolina, som står bakom studien, beror det på att vi sitter lika mycket ner på helgen som vi gör på vardagarna, men att vi på vardagarna är bättre på att äta sunt och i rätt mängder, medan vi på lördag och söndag äter mer ohämmat.

20 aktiva minuter gör skillnad

Kombinationen av lika mycket stillasittande och mindre kontroll över maten gör alltså att kroppsfettet ökar på helgen, enligt forskarna som har följt 332 vuxna i ett år.

Det är dock en lätt sak att ändra på de slappa helgerna.

Forskarna berättar att 20 minuter mindre på rumpan lördag och söndag ledde till en viktminskning på nästan ett kilo och 1,6 procent mindre kroppsfett på ett år, men samma samband kunde man inte se på vardagarna.

Byt ut gamla rutiner mot nya vanor

De 20 minuterna extra med aktivitet är inte träning, utan handlar bara om att resa sig och vara aktiv på ett eller annat sätt, vilket gör skillnad. 

Så byt ut en del av tiden i soffan mot att vara aktiv – t ex genom att stå upp och titta på tv eller genom att laga mat, vilket kräver att du står lite längre tid i köket.

Här får du fler förslag på hur du kan bli mer aktiv med små förändringar.

Kanske är du intresserad av