Vilken är min fettprocent?

Läs svaret från experten på iform.se.

6 april 2010 av I FORM

Fråga

Kan räkna ut sin fettprocent på egen hand?


Svar

Du kan räkna ut din fettprocent genom att mäta mängden underhudsfett. Den bästa metoden för att själv följa förändringar i din fettprocent är genom att göra mätningar då du använder en så kallad fettång. Detta kan exempelvis vara en 4-punktsmätning, som görs genom att mäta tjockleken på fyra ställen; triceps, biceps, över höftbenet och under skulderbladet. De sammanlagda mätningarna översätts sedan med hjälp av en tabell till en procentsats.

Fettång

En fettång ska hålla några speciella standarder, med hänsyn till hur hårt den klämmer och hur ändarna på tången ser ut.
En professionell fettång (sk skinfold caliper) kostar normalt flera tusen kronor, men som tur är går det att få tag i billigare varianter på många ställen ute på nätet. Dessa billigare modeller är tillverkade i plast och är nästan lika bra som professionella fettänger. Däremot är de formler och tabeller som medföljer de billiga fettängerna sällan speciellt bra.

Använda och erkända formler

De mest använda och erkända mätformerna är 4-punkts mätningen, framtagen av Durnin & Womersley, och 3- eller 7-punktsmätningen, framtagen av Jackson & Pollock.

Durnin & Womersley

Durnin & Womersleys formel är, generellt sett, den som fungerar bäst för de flesta människor. Det är också den mätmetod som används på Team Danmarks testcentrum. Formulan tenderar dock att överskatta fettprocenten med mellan 2-3 procent hos mycket magra personer.

Jackson & Pollock

Jackson & Pollocks formel är bäst lämpad till personer med en relativt låg fettprocent. Denna formel tenderar att ge för låga fettprocenter, detta är dock individuellt och beror på hur personens fettfördelning ser ut. Man skulle kanske kunna tro att 7-punktsmätningen är bättre än 3-punktsditon, men de ger faktiskt nästan alltid samma resultat.

Hur används fettången i praktiken?

Du bör be en vän/träningspartner/partner eller liknande att göra mätningarna och det bör vara samma person som gör mätningarna varje gång. Använd tumme och pekfinger för att dra ut en bit hud. Kläm inte hårdare än nödvändigt. Gör mätningen en centimeter vid sidan av fingrarna. Läs av tången inom tre sekunder.

Vilken ska fettprocenten vara?

Den ideala procentfördelningen mellan fett och fettfri massa (muskler, skelett, vatten och inälvor) är inte densamma för män som för kvinnor. Kvinnor bör ha en fettprocent på mellan 15-25 procent och män mellan 10-20 procent.

Texten fortsätter under annonsen

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen