Färgglada soppor från soppkur.
© wichmann+bendtsen

Soppkur – sund och mättande

Soppkuren (eller souping) är INTE ännu en tråkig viktminskningskur. Förutom viktminskning ger soppkuren även lugn och ro i tarmarna – OCH så behöver du inte gå runt och vara hungrig hela tiden!

4 november 2016 av Anne Larsen & Martin Kreutzer

Det här får du ut av souping

Ett starkare immunförsvar

Väljer du soppor med mycket grönsaker får du massor av antioxidanter, som boostar ditt immunförsvar och skyddar din kropp mot inflammation.

Viktminskning

Proteinerna och grönsakerna i soppan skapar en homogen massa i magsäcken. Här spjälkas proteinerna och ger dig en långvarig mättnad.

Större mättnad

Flera undersökningar dokumenterar att en väl sammansatt soppa mättar bättre än något annat.

Sundare tarmar
De många kostfibrerna från soppornas frukter och grönsaker håller igång magen och bidrar till att bygga upp ett starkt och välfungerande tarmsystem..

Anpassa soppkuren så den passar dina behov

Välj själv om du bara vill ta en enskild soupingdag då och då, eller om du vill göra en kur i t ex 3, 7 eller 10 dagar.


Du kan byta mellan sopporna som du känner för. Alla sopporna kan lagas i förväg och tas med.

Vi föreslår den här ordningen på sopporna

  • Morgon: Kycklingbuljong
  • Förmiddag: Kall hallonsoppa
  • Lunch: Broccolisoppa
  • Eftermiddag: Kall jordgubbssoppa
  • Kväll: Sötpotatissoppa   

Du hittar alla sopprecept här under.

Tema

Kanske är du intresserad av