Bli redo för stranden med DASH-dieten

Det är enkelt och okomplicerat att följa en DASH-kostplan som bygger på helt vanlig svensk mat. När du har gått igenom de tre stegen nedan är du redo att börja äta – och att gå ner i vikt.

11 april 2013 av I FORM

1.Få koll på din kaloriförbrukning

Du ska först ta reda på ungefär hur många kalorier du förbränner per dag. Som en tumregel kan du utgå från att ju mindre du väger, och ju mindre du rör dig, desto lägre är din kaloriförbrukning. Omvänt har du en högre kaloriförbrukning om du är mycket aktiv.

2.Få fram dina DASH-portionstal

Se i tabellen nedan hur många portioner du kan äta varje dag. Du får äta i stort sett allting, men antalet portioner i de olika matvarugrupperna är avgörande för att din kost sätts samman så att den leder till en viktminskning.

3.Få koll på portionerna med din DASH-portionsguide

Du behöver inte väga och mäta allting när du följer DASH-kostplanen, men det är viktigt att du vet hur stor en portion är. En portion i en DASH-kostplan har en bestämd storlek som du ska lära dig. Titta efter i portionsguiden på de kommande sidorna hur stor en portion, för de olika matvarugrupperna, är. Du lär dig dem snabbt när du väl börjar använda planen.

....

Vill du få en överblick över ditt kaloriintag under dagen? Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten kan I FORM Kostdagbok användas som redskap för att hålla koll på din kost och ditt kaloriintag.

Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar – och få koll på energifördelningen i din kost.

Kanske är du intresserad av