Kvinna på stranden med platt mage.

Välj övningar efter din styrkenivå och få maximal utdelning. 

© John Bendtsen

Magträning på tre nivåer

Följer du ett träningsprogram som passar din form och din styrkenivå så undviker du skador och tränar alla delar av magen, vilket snabbt ger en stark mage. Vi har satt ihop tre träningsprogram för nybörjaren, den som är van att träna och för dig som är i toppform.

17 maj 2017 av Frida Hallqvist

Den snabba vägen till platt mage 

En slapp mage får inte ut något av en svår och tuff magövning. Det är som att starta bilen i femte växeln istället för i första. Den hackar till och kan få skador, och det är likadant med din mage också.

Det kan vara frestande att börja med de tuffa övningarna om man vill ha en stark mage på rekordtid, men det är en dålig idé om du inte har tillräckligt starka magmuskler. Ofta kan övningar som inte passar för din styrkenivå göra mer skada än nytta. Du kommer att överbelasta musklerna och riskerar att få skador i länd, höft och rygg. Därför är det viktigt att du håller dig till övningar som är avsedda för just din styrkenivå, så att du får rätt belastning och kan bygga upp dina magmuskler rätt.

En annan avgörande faktor för din träning är att du spänner dina magmuskler ordentligt när du gör övningarna. Annars tränar du inte musklerna rätt och får därmed inte ett optimalt resultat. Kolla själv din spänning efter hand genom att lägga en hand på dina magmuskler och hålla ett öga på din mage. Om magmusklerna buktar ut är det ett tydligt tecken på att du inte längre spänner magen rätt.

Här under hittar du träningsprogram för nybörjare, vältränade och mycket vältränade. Kom ihåg att du alltid kan ändra nivå i takt med att din form förbättras.

Tema

Kanske är du intresserad av