Kvinna i vita underkläder med måttband runt magen.
© Colourbox

De 3 bästa tipsen för en platt mage

Vi har samlat de enklaste tipsen för en platt mage. Kolla här!

4 oktober 2016 av Anja Bruneskjold

Du vet redan att kost, träning och ett minimum av socker är den bästa metoden om du vill ha en platt mage. De här 3 tipsen är de allra viktigaste. 

Ät mindre portioner

Det är speciellt frukost och kvällsmat som man lätt överäter. Men det är inte meningen att du ska vara proppmätt när du slutar äta. Egentligen ska du bara inte vara hungrig längre. Det låter kanske banalt, men prova att lägga upp hälften av det du brukar på tallriken. Om du fortfarande är hungrig efter 20 minuter kan du lägga upp lite mer. På det viset tar du reda på hur stora portioner du i verkligheten bör äta. 

Underskatta inte hur mycket de extra kalorierna faktiskt påverkar din vikt – och din mage.

Gör magövningar som har effekt

Satsa på plankan! Plankan är verkligen effektiv om du gärna vill stärka dina magmuskler. Dessutom tränar du även andra muskler i kroppen. T ex får du också vältränade armar och stark rygg med denna effektiva övning.

Håll igen på det vita brödet

Även om du inte har glutenallergi kan du ändå bli uppblåst av för mycket gluten – eller bara av för mycket vitt bröd. Ät det med måtta. Och för det mesta är det bättre att undvika vitt bröd och istället välja rågbröd, där innehållet av vetemjöl är minimalt. Dessutom ska du inte underskatta hur mycket kex och kakor påverkar din mage och dina tarmar. Det är nämligen extra kalorier som är lätta att glömma bort. Och det gör jakten på den platta magen mycket tuffare.  

Kanske är du intresserad av