Kvinnoben i träningsbyxor och skål med frukost.


© iStock

Vid de här tiderna ska du äta om du vill gå ner i vikt

Om du går på diet och försöker gå ner i vikt så spelar det roll på dagen när du intar dina måltider.

9 april 2017 av Anja Bruneskjold

Det handlar inte bara om hur många kalorier du äter om du gärna vill gå ner i vikt. En studie visar att om du äter på fel tider, kan du riskera att påverka ditt blodsocker så att det är ända upp till 18 procent högre än det borde vara. Och det påverkar kroppens insulinnivå negativt, så att du istället går upp i vikt.

Frukost

Du ska äta din frukost mellan kl. 6.00 och 9.45. Även om det råder delade meningar om huruvida man bör äta frukost eller inte, så visar flera studier att 80 procent av de nästan 100 kvinnor som deltog i ett viktminskningsförsök, lyckades gå ner 14 kg på bara tre månader – och dessutom hålla nere vikten. Alla åt frukost vid samma tid varje dag.

Om du behöver äta ett mellanmål, för att du är lite småsugen, så ät det mellan frukosten och lunchen.

Läs mycket mer om att gå ner i vikt här!

Lunch

Du ska äta innan kl. 15. En undersökning visar t ex att folk som äter lunch innan kl. 15, har väsentligt lättare att hålla vikten. Ju tidigare lunch, desto lägre vikt.

Om du behöver ett mellanmål på eftermiddagen, så är det bäst att äta det 2–4 timmar efter lunch. På det viset håller du blodsockret stabilt och undviker att äta för mycket.

Middag

Försök att äta kvällsmat mellan kl. 17 och ca 19. En engelsk studie, som varade i 4 veckor, där 29 män under de två första veckorna fick äta mellan kl. 17 och 19, och de sista två veckorna själva fick bestämma när de skulle äta (i regel senare än kl. 19). Det visade sig att de fick i sig 244 färre kalorier genom att äta tidigare.

Kanske är du intresserad av