Glad kvinna lutar sig mot grå mur med en utsträckt arm

Kvinna ser glad ut. Pustar ut med höger hand mot en vägg.

© iStock

Sex små ändringar som hjälper dig att gå ned i vikt

Vi har hittat sex enkla trick som hjälper dig att gå ned i vikt.

13 juli 2017 av Anja Bruneskjold

Om du vill gå ned i vikt så är det inte alltid nödvändigt att sikta på ett maraton. För många kan det kännas som ett ouppnåeligt mål. Flera studier tyder på att små förändringar i vardagen, bland annat när det gäller kost och motion, både stärker motivationen och hjälper dig att bibehålla din nya vikt.

1. Skriv ned allt

… alltså allt som du äter och dricker. På det viset får du en synlig överblick över hur många kalorier du får i dig. Studier visar också att det är mycket enklare för personer som för bok över sitt kaloriintag att gå ned i vikt.

2. Minimera sötsaker

Du behöver inte sluta med allt på en gång. Men om du äter fikabröd fem gånger i veckan kan du prova att dra ned till fyra. Varje vecka kan du ta ett fikabröd mindre så att du vänjer dig långsamt. Du kan i stället äta en morot eller något liknande. Så vänjer du dig också vid att i stället äta nyttiga snacks.

3. Bara fem minuter till …

Om du går en promenad och känner att du är nöjd så gå bara fem minuter till. Allt räknas! Kom också ihåg att göra de här stretchövningarna efter varje promenad.

4. Kom ihåg stegräknaren

Det känns underligt. Men forskning visar att det både är motiverande OCH får folk att gå längre. Det är värt att prova.

5. Använd kroppen som transportmedel

Hoppa på cykeln eller dra på löparkläderna när du ska till jobbet. Det är svårt att bli av med extrakilona om du alltid tar bilen eller bussen.

6. Boka in träningsträffar

Det är svårt att skippa en träff med en god vän. Så hitta någon du kan träna tillsammans med och därmed säkert komma iväg.

Här finns fler tips för viktnedgång.

I FORM rekommenderar
Vill du ha ut mer av din träning och skapa synliga resultat? I FORM Kostdagbok hjälper dig att hålla koll på din kost och balansen mellan proteiner, kolhydrater och fett. Logga din träning och låt oss guida dig till rätt kaloriintag!
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar