Kvinna äter kvällssnack.

Känn efter om du verkligen är hungrig. Kanske förväxlar du bara ditt sötsug med att du är deppig.

© iStock

Så undviker du att bli hungrig innan du ska sova

Blir du ofta hungrig precis innan du ska sova? Läs då mer här! Vi ger dig metoden som håller suget borta så du kan sova gott hela natten – utan att magen kurrar.

15 februari 2017 av Maria Albøg Jespersen

De flesta känner igen sig i dilemmat som ofta kommer smygande efter kvällsmaten. Du har precis lagt dig i soffan och plötsligt blir du sugen på något gott. 

Den eviga frågan går ut på om du ska tömma skåpen på småkakor och choklad, eller om du ska stå ut med ditt sötsug till nästa dag? Svaret är dock inte så enkelt. För att sova gott hela natten bör du nämligen varken vara för hungrig eller för mätt när du går och lägger dig. 

Känns det som att du har ett gapande hål i magen när du går och lägger dig, kan det vara svårt att somna. Om du istället har magen full av mat blir det svårare att smälta maten, liksom att det gör sömnen sämre. Det kan göra dig dränerad på energi och få dig att gå upp i vikt. 

Hur hungrig är du?

En bra idé är att du frågar dig själv hur hungrig du verkligen är varje gång suget kommer smygande. Många av oss har nämligen vant oss vid att associera hunger med att det är mysigt att äta, och ofta förväxlar du kanske känslan med att du är uttråkad eller törstig. 

Bedöm din hunger på en skala från 1–10, där 1 är "övermätt" och 10 är "vrålhungrig". Befinner du dig på nivå 5 eller under kan du nöja dig med ett glas vatten eller en kopp te. 

Är du dock på nivå 6 eller över är det bäst för din sömn om du äter ett kvällsmål. Men håll dig borta från mat som tar lång tid att smälta, bl a nötter, kött och grova fullkornsprodukter. Bra är att istället välja kalorisnåla snacks som inte är för hårda mot magen, t ex yoghurt, knäckebröd och frukt. 

Källa: womenshealthmag.com 

Kanske är du intresserad av